Roczną analizę ofert pracy dla PR-owców za rok 2008 specjalnie dla PRoto skomentowały specjalistki z Pracuj.pl i GazetaPraca.pl. Oprócz tego Anita Wojtaś-Jakubowska, PR manager w Grupie Pracuj, do której należy portal Pracuj.pl i Dorota Bachman, ekspert ds. pracy, rekrutacji i kariery, dyrektor serwisu GazetaPraca.pl podzieliły się z nami swoimi prognozami co do zatudnienia w public relations w 2009.
Obok PRoto to właśnie Pracuj.pl i Gazeta Praca najczęściej w 2008 publikowały ogłoszenia o pracę dla osób chcących znaleźć zatrudnienie w public relations.
Anita Wojtaś-Jakubowska, PR manager w Grupie Pracuj, do której należy portal Pracuj.pl: W 2008 roku branża public relations ulegała tym samym trendom, co cały rynek pracy w Polsce – liczba ofert pracy wzrastała od początku roku aż do lata, wakacje były okresem mniej intensywnych rekrutacji, we wrześniu odnotowano kolejne wzrosty, aby na przełomie listopada i grudnia zauważyć spadek. I choć mniejsza liczba ofert pracy pod koniec 2008 roku dla specjalistów z tej branży może wskazywać na pierwsze symptomy zmian na rynku pracy, to należy pamiętać, że wynika to też z sezonowości – ze względu na okres świąteczny mniej pracodawców prowadzi procesy rekrutacyjne, dla wielu firm jest to też okres budżetowania i planowania. Część firm dodatkowo poddała się panującym na rynkach światowych zmiennym nastrojom i postanowiła „przeczekać” końcówkę roku i zobaczyć, co przyniesie nowy rok.
Z punktu widzenia całego rynku pracy i specyfiki branży PR trudno jednoznacznie stwierdzić, czego tak naprawdę można się spodziewać w najbliższym czasie i jakich zmian oczekiwać. Z pewnością pierwsze półrocze 2009 będzie trudne zarówno dla krajowej gospodarki, jak i dla przedsiębiorców, jednak należy oczekiwać stabilizacji, a co za tym idzie, większej przewidywalności co do decyzji pracodawców w kwestii poszukiwania nowych pracowników.
Należy też pamiętać, że w czasach gorszej koniunktury gospodarczej firmy zastanawiają się nad sposobami optymalizacji działalności, nad tym, jak przy możliwie najmniejszych nakładach osiągnąć jak najlepsze efekty. Takim zmianom powinna towarzyszyć odpowiednia komunikacja – zarówno na zewnątrz, jak i do wewnątrz firmy. Niewykluczone więc, że pracodawcy świadomi potrzeby wielopłaszczyznowej komunikacji zdecydują się na poszukiwanie wykwalifikowanych specjalistów ds. PR i komunikacji wewnętrznej, którzy w sposób profesjonalny zadbają o wizerunek firmy nawet w najtrudniejszym dla niej okresie.
Dorota Bachman, ekspert ds. pracy, rekrutacji i kariery, dyrektor serwisu GazetaPraca.pl:
Rok 2008 był dobrym rokiem dla branży PR. Do ostatniego kwartału PR-owcy mogli wybierać w różnorodnych ofertach. Podobnie było rok wcześniej, ale sytuacja na rynku pracy jest ściśle związana z koniunkturą gospodarczą i wszelkie negatywne skutki sytuacji gospodarczej w 2009 roku na pewno znajdą swoje odbicie na rynku rekrutacyjnym i nie ominie to również branży PR.
Można się spodziewać, że firmy zaczynają ciąć wydatki od działów, które ich zdaniem generują największe koszty – czyli marketing, HR i właśnie PR. Spodziewam się spadku popytu na PR-owców w 2009 roku co już widać zarówno w serwisie GazetaPraca.pl, w prasie, jak i na PRoto.pl.
Wracając jednak do roku 2008. Ciekawym trendem było coraz większe zróżnicowanie źródeł ofert rekrutacyjnych. Wprawdzie nadal zdecydowana większość ofert to te pochodzące z agencji public relations, czy PR-owo-reklamowych lub marketingowych, jednak częściej niż w minionych latach pojawiały się ogłoszenia z takich branż, jak: finanse/ubezpieczenia, administracja, edukacja, telekomunikacja, nieruchomości, branża budowlana. Tak więc sporo firm zdecydowało się wzmocnić swoje działy PR. Za komunikację firmy, budowanie jej wizerunku powinni odpowiadać wyspecjalizowani, przygotowani merytorycznie do pełnienia tej funkcji specjaliści.
Warto zwrócić uwagę również na ogromne znaczenie Internetu w poszukiwaniu pracy przez PR-owców. Tylko 10% wszystkich ogłoszeń rekrutacyjnych opublikowanych na PRoto.pl stanowiły ogłoszenia z prasy. (kk)