„Columbia Journalism Review”, amerykański magazyn opisujący branżę dziennikarską, na jednej z ruchliwych ulic Nowego Jorku postawił kiosk, w którym sprzedawane były czasopisma z fake newsami. To kampania społeczna, której celem miało być – jak komentuje Kyle Pope, wydawca i jeden z redaktorów „Columbia Journalism Review” – „pomaganie ludziom w rozpoznawaniu dezinformacji”.
Jak czytamy w biurze prasowym czasopisma, nieprawdziwe informacje były naprawdę rozpowszechniane w internecie – redaktorzy „CJR” jedynie je znaleźli i wydrukowali w formie gazet. Na okładkach znalazły się tytuły, według których np. Donald Trump stwierdził, że Ameryka nigdy nie powinna pozwolić Kanadzie na ogłoszenie niepodległości, a rodzice skrytykowali żłobki organizujące dziecięce kluby walki.
Źródło: cjr.org
„Wyglądają zabawnie, bo choć pochodzą z odmętów internetu, to zostały jednak wydrukowane (…). Zbyt wielu z nas nie zdaje sobie sprawy z absurdalności informacji, na które natrafiamy, przeglądając Facebooka i udostępniając je znajomym. Zobaczenie w kiosku fałszywych wiadomości wydrukowanych tak, jak gdyby były prawdziwe, sprawia, że zaczynamy zastanawiać się nad tym, co sami rozpowszechniamy w internecie” – komentuje na cjr.org Kyle Pope.
Wewnątrz spreparowanych czasopism z nieprawdziwymi nagłówkami „Columbia Journalism Review” umieściło poradnik, który uczy rozpoznawać fałszywe informacje. Redaktorzy przypominają w nim, że zjawisko fake newsów jest obecne w przestrzeni publicznej od lat. Jego nasilenie związane jest m.in. ze spadkiem liczby profesjonalnych dziennikarzy, których podstawowym zadaniem jest oddzielanie prawdy od fałszu.
„Columbia Jornalism Review” stworzyło kampanię razem z agencją TBWAChiatDay New York. Wspomniany poradnik dostępny jest również w sieci. (mp)