Continental od 2022 roku zamierza wykorzystywać w produkcji opon butelki PET. Do procesu produkcji włączy stosowanie poliestru pochodzącego z recyklingu plastikowych butelek. Technologia wykorzystania surowca została opracowana we współpracy z firmą OTIZ, zajmującą się włóknami i produkcją tekstyliów. Zmiana jest elementem strategii zrównoważonego rozwoju firmy.
Jak informuje marka, „zrównoważona przędza poliestrowa” będzie wytwarzana z butelek z politereftalanu etylenu (PET) w procesie mechanicznym i zostanie wykorzystana do budowy osnowy opony. Ponowne przetworzenie butelek, tak by spełniały one wysokie wymagania mechaniczne opon, odbywa się „bez pośrednich etapów chemicznych” – zaznacza firma. Podczas procesu recyklingu butelki najpierw są sortowane, później usuwane są z nich kapsle, a następnie są mechanicznie czyszczone. Kolejnym krokiem jest mechaniczne rozdrobnienie, topienie i granulowanie. Następnie ma miejsce polimeryzacja w stanie stałym i proces przędzenia.
Marka przekazuje, że z jej testów laboratoryjnych i testów opon wynika, że włókna z surowców wtórnych zachowują się tak samo dobrze jak włókna stosowane dotychczas. „Wykorzystanie przetworzonego PET pozwala oszczędzać cenne zasoby w procesie produkcji opon. Obecnie konwencjonalna opona samochodu osobowego składa się z około 400 gramów przędzy poliestrowej. Oznacza to, że w przyszłości do produkcji kompletnego zestawu opon samochodowych będzie można wykorzystać ponad 60 butelek PET pochodzących z recyklingu” – informuje Continental.
Firma zaprezentuje tę oponę na tegorocznych targach IAA MOBILITY w Monachium.
Ponadto, Continental do 2050 roku planuje wykorzystywać w swoich produktach oponiarskich 100 procent materiałów produkowanych w sposób zrównoważony. (mb)