Amazon ogłosił, że polskie firmy będą mogły sprzedawać swoje produkty na jego platformie. I choć Polska nadal czeka na otwarcie pełnej krajowej wersji sklepu, to w dyskusjach internautów marka sklepu pojawia się dziś blisko trzy razy częściej niż przed rokiem.
Najwięcej wpisów i komentarzy na temat giganta e-commerce pojawia się na Facebooku i Twitterze, choć olbrzymią rolę odgrywa także YouTube. W filmach i komentarzach pod nimi Polacy wymieniają się m.in. interesującymi ofertami i okazjami cenowymi prosto z zagranicznych wersji sklepu. Największe zainteresowanie Polaków w związku z firmą nadal przyciąga czytnik e-booków Kindle.
Pochwały i protesty
IMM przeanalizował publikacje o firmie zamieszczone o 1 stycznia 2015 roku do końca kwietnia 2016. Aż 75 proc. komentarzy w mediach społecznościowych, których autorzy użyli słów nacechowanych emocjonalnie, ma pozytywny wydźwięk, czyli przychylnie odniosi się do marki Amazon. Publikacje pozytywne najczęściej odnoszą się do atrakcyjnych zdaniem internautów ofert dostępnych w sklepie. Polacy chwalą także obsługę klienta, czytniki Kindle czy wprowadzane przez firmę rozwiązania technologiczne.
Tematyka opublikowanych przez Polaków wpisów krytycznych najczęściej dotyczyła Amazona jako pracodawcy. Kwestie zatrudnienia to jeden z motorów dyskusji w kontekście tej marki.
Wszystko wokół pracownika
Od 1 stycznia 2015 roku Polscy internauci wymieniali markę „Amazon” w dyskusjach blisko 190 tysięcy razy. Szczyt dyskusji przypadł na styczeń i luty 2016, kiedy o platformie handlowej wspominano w 18 tysiącach wpisów, czyli 2,5 razy częściej niż rok temu. Miało to związek głównie z zapowiedziami firmy o planach zatrudnienia w Polsce ponad 1000 osób do końca 2016 roku. Chodzi o pracowników w trzech centrach logistycznych znajdujących się pod Poznaniem i Wrocławiem, w Centrum Rozwoju Technologii w Gdańsku, a także w biurze Amazon Web Services w Warszawie.
Powodem podwyższonego zainteresowania Amazonem w tym okresie były też akcje protestacyjne polskich i niemieckich pracowników firmy. W samym styczniu słowa „strajk” lub „protest” pojawiły się w komentarzach na temat firmy ponad 300 razy. Dla porównania, w tym samym czasie dokonaniem zakupu w Amazonie chwalono się w polskojęzycznych mediach społecznościowych ponad 1000 razy.
Facebookowe strony „Pracownicy Amazon” i „Solidarność Pracowników Amazon Polska” to jedne z najwiekszych internetowych społeczności skupiających osoby zatrudnione w koncernie. Skupiają łącznie niecałe 2000 osób, lecz aktywne promowanie akcji prostestacyjnych w mediach społecznościowych pomogło im wpłynąć na kształt dyskusji na temat Amazona w Polsce.
Filmowanie i kupowanie
Z monitoringu IMM wynika, że poza Facebookiem i Twitterem dyskusje na temat marki Amazon i oferty sklepu wyjątkowo często toczą się w serwisie YouTube. Chodzi tu głównie o komentarze dodawane do filmów, w których użytkownicy zadają pytania na temat zakupów w Amazonie, chwalą się zdobyczami, lub też pytają o najlepsze oferty cenowe dostępne w sklepie. YouTuberzy, którzy w swoich produkcjach prezentują swoje nowe nabytki, mogą liczyć na duże zaintersowanie potencjalnych kupujących.
Oprócz kanału filmowego, polscy internauci wspominają o Amazonie także w serwisach skoncetrowanych na fotografii i obrazie. Króluje Instagram i Photoblog.pl, a w badanym okresie użytkownicy-rekordziści dodając kolejne fotografie wspomnieli o tej marce kilkadziesiąt razy. Mniej aktywni w dyskusji o Amazonie są polscy użytkownicy Pinteresta i serwisów ze stylizacjami modowymi (np. LookBook.nu). Najarzadziej, bo tylko kilka razy, wzmianki o marce pojawiały się w dyskusjach pod… memami i satyrycznymi grafikami w serwisach takich jak Demotywatory.pl.
W materiałach fotograficznych związanych z Amazonem królują e-booki i czytniki Kindle, muzyka, i moda. A jakie produkty dostępne w ofercie Amazona są popularne w pozostałych dyskusjach?
Kultura priorytetowo
Z analizy blisko zamieszczonych od początku 2016 roku 60 tysięcy publikacji, których autorzy wymienili i kategorię produktu, i markę Amazon, wynika, że najwiekszym zainteresowaniem Polaków cieszy się książkowa oferta giganta. Wzmianki na temat książek, e-booków i czytników książek stanowią 27 proc. wszystkich komentarzy na temat firmy.
Na drugim miejscu pod względem zainteresowania polskich komentatorów znalazła się elektronika (w tym m.in. smartfony, tablety, laptopy, telewizory i konsole do gier). Polacy w social media wykazują ponadto duże zainteresowanie muzyką dostępną w Amazonie na wielu nośnikach: w tym na płytach CD i krążkach winylowych. Wpisy, których autorzy wyrazili zainteresowanie lub zadeklarowali zakup muzyki poprzez sklep Amazona, stanowiły 23 proc. wszystkich publikacji w mediach społecznościowych. Podwyższone zainteresowanie wywołują również produkty z kategorii moda/uroda oraz gry wideo.
Zaangażowani i angażujący
Od stycznia 2015 do kwietnia 2016 dużą popularnosć wśród polskich internautów wzbudzały m.in. publikacje i wpisy blogerek modowych, które w komentarzach wspominały markę Amazon w różnym kontekście. Jak jednak wynika z analityki w IMM, najbardziej angażujące publikacje na temat giganta e-commerce nie zawsze były związane bezpośrednio z zakupami. Często koncentrowały się na biznesie bądź uregulowaniach prawnych. Nie brakowało satyry i żartów.
Łukasz Jadaś, IMM