CSR czy employer branding zyskują coraz więcej zwolenników, ale jak wynika z analizy ofert opublikowanych w serwisie Pracuj.pl, na polskim rynku propozycji pracy w tych obszarach nadal jest stosunkowo niewiele.
Jak informuje Grupa Pracuj.pl, od początku tego roku w serwisie Pracuj.pl opublikowano zaledwie 5 ofert dla osób zainteresowanych CSR i 8 dla chcących zajmować się employer brandingiem. Aktualnie poprzez serwis specjalisty ds. CSR i sponsoringu szuka firma produkująca sprzęt elektroniczny, a asystenta ds. HR i promocji szuka firma technologiczna.
Małe zainteresowanie kandydatami specjalizującymi się w CSR potwierdza też badanie przeprowadzone na zlecenie Harvard Business Review Polska i CSR Consulting. Wynika z niego, że w większości polskich firm nie ma stanowisk z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu, a jedynie 37 proc. badanych wyznaczyło osoby zajmujące się tym obszarem. Najczęściej pracują one w działach PR, komunikacji lub relacji zewnętrznych (ponad 37 proc. odpowiedzi) i w biurach zarządu (niemal 30 proc.). Tylko nieco ponad 6 proc. firm wykazało istnienie oddzielnego działu zajmującego się CSR. „Warto zauważyć, że osoby odpowiedzialne za działania CSR są zatrudniane przede wszystkim przez oddziały międzynarodowych korporacji. Jest to związane z dostrzeżeniem korzyści lub potrzeb biznesowych wynikających z realizacji strategii CSR” – tłumaczy Robert Sroka, szef projektów CSR w firmie doradczej Accreo Taxand. Jak zauważa z kolei Karolina Szlasa z Forum Odpowiedzialnego Biznesu, specjaliści ds. CSR często pracują blisko zarządów firm. I dobrze, bo zaangażowanie ich członków oraz współpraca z kadrą kierowniczą wszystkich działów jest warunkiem skutecznego wdrożenia strategii CSR. Dobrze przykłady to: Danone, PGNiG czy PwC. Łukasz Makuch, koordynator CSR w PwC, tłumaczy:„Codzienna praca Koordynatora CSR obejmuje współpracę z całą firmą, począwszy od działu HR (np. zarządzanie relacjami w firmie i kwestie rekrutacji), przez administrację (m.in. logistyka biura czy recycling), dział zakupów (kontrola dostaw w zakresie ekologii i tego, czy pochodzą od przedsiębiorstw społecznych), dział marketingu (komunikacja zewnętrzna, organizacja eventów) po zespół ds. niezależności (kwestie etyczne)”. Sroka dodaje, że CSR strategiczny dotyka każdego z obszarów aktywności firmy, ale niemożliwe jest, aby CSR-owiec doskonale znał się na nich wszystkich. Powinien za to znać doskonale firmę i branżę, w której działa.
Jeżeli chodzi o działania employer brandingowe, jak wynika z badania „Wyzwania HR 2013”, przeprowadzonego przez Pracuj.pl i IIBR, zdaniem 38 proc. ankietowanych powinien za nie odpowiadać dział HR, ale prawie tyle samo badanych (32 proc.) wskazuje, że rolę wiodącą powinien mieć jednak dział PR. Aż 83 proc. zapytanych przyznało, że nie zatrudnia i nie planuje na razie zatrudniania pracownika ds. employer brandingu w jakimkolwiek dziale. Istnieją jednak firmy, które od samego początku swojej działalności dbają o swój wizerunek jako pracodawcy. „W tej pracy przydaje się wykształcenie nie tylko z zarządzania zasobami ludzkimi, ale również z psychologii, a istotne jest także doświadczenie z zakresu doradztwa personalnego i marketingu” – tłumaczy Marek Kozłowski, attraction&recruitment assistant manager w PwC.
Mimo że ofert dla „nowych” specjalistów nie ma zbyt dużo, to Pracuj.pl przekonuje, że osoby mające kompetencje „csrowców” lub „employerbrandingowców” mają szansę odnaleźć się na rynku pracy. Obydwie dziedziny dają według portalu możliwość wszechstronnego rozwoju. (es)