wtorek, 19 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościCSR nie musi być kosztowny

CSR nie musi być kosztowny

Jak wynika z artykułu, według badań przygotowanych przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, tylko co trzeci przedstawiciel polskich firm zna pojęcie społecznej odpowiedzialności biznesu. Tymczasem CSR może przynieść firmie wymierne korzyści: począwszy od poprawy wizerunku, przez wzrost sprzedaży, po ograniczenia rotacji personelu. Na to, jakie działania z zakresu społecznej odpowiedzialności powinny zostać podjęte, wpływa zarówno wielkość firmy, jak i branża, w której działa przedsiębiorstwo.

Według autorski tekstu, firmy usługowe powinny inwestować w zasoby ludzkie: nie tylko wprowadzenie kodeksu etycznego, ale i opracowanie jasnych zasad awansu, przyznawania premii, zatrudniania i zwalniania pracowników. W ramach CSR możliwe jest także zapewnienie świadczeń pozapłacowych oraz dodatkowych szkoleń.

Duże przedsiębiorstwa powinny ponadto zaangażować się we współpracę z organizacjami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych czy wykluczonych. „Innym rozwiązaniem w ra­mach CSR, korzystnym z punk­tu widzenia biznesowego jest organizowanie stażów czy ak­tywizacja zawodowa osób nie­pełnosprawnych. To zresztą jeden z lepszych sposobów na rekrutację nowych pracowników” – zwraca uwagę cytowany w tekście Przemysław Ekiert, ekspert z firmy doradczej Nexum. Pozytywny wizerunek wzmacniają także działania na rzecz środowiska naturalnego, np. stosowanie energooszczędnych urządzeń.
Przytaczane w artykule badania PARP pokazują że, mimo licznych zalet CSR, przedsiębiorstwa z niego rezygnują: 38 proc. firm wskazuje konieczność poniesienia dodatkowych na­kładów finansowych jako główną prze­szkodę tego typu działań. Tymczasem, działania w ramach społecznej odpo­wiedzialności biznesu można przeprowadzić bezkosztowo (w ramach rozszerzenia obowiązków menedżerów lub wprowadzając korzystne zmiany technologiczne).

„Skuteczną zachętą do dzia­łań społecznie odpowiedzial­nych mogą okazać się dotacje na wprowadzenie CSR w fir­mie. W PARP można było na przykład pozyskać pieniądze na ten cel w ramach konkursu. W sumie na działania związane ze środowiskiem, relacjami z pracownikami firmy lub zaangażowaniem społecz­nym można było otrzymać 100 tyś. zł, przy czym wsparcie to powinno stanowić do 70 proc. całkowitych wydatków kwa­lifikujących się do objęcia po­mocą finansową” – pisze Patrycja Otto. Ponadto, jak tłumaczy rzecznik pra­sowy Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, w ramach nowego rozdania środków unijnych możliwe będzie po­zyskanie kolejnych funduszy: CSR znalazł się bo­wiem w zapisach dotyczących przyszłych funduszy unijnych dla Polski. (jl)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj