sobota, 11 stycznia, 2025
Strona głównaAktualnościCSR: nie wiadomo, co to, ale lepiej mieć to na uwadze

CSR: nie wiadomo, co to, ale lepiej mieć to na uwadze

Polskie przedsiębiorstwa dbają o CSR, choć prawie dwie trzecie z nich nie zna znaczenia tego terminu. Trochę lepiej jest w obszarze innowacji. Alarmujące jest natomiast to, że aż 29 proc. badanych przedsiębiorstw nie posiada strategii rozwoju – wynika z najnowszego raportu Agencji Rozwoju Innowacji.

Z badania przeprowadzonego przez agencję Praktycy.com na zlecenie ARI można wywnioskować, że kadra zarządzająca oraz osoby decyzyjne zatrudnione w polskich mikro, małych i średnich firmach, w większości nie znają definicji pojęcia CSR (64 proc.). Jednak zapytane o konkretne działania wiążące się z tym terminem, deklarują, że je podejmują.

W trakcie badania, zaobserwowano znaczące różnice w postępowaniu prywatnym respondentów i firm, które reprezentują. Sami pracownicy, gdy działają w swoim własnym imieniu, podejmują bardziej angażujące działania CSR – wymagające poświęcenia większej ilości czasu i zasobów. Są to m.in. oszczędzanie wody i energii – 88 proc., segregowanie śmieci – 76 proc., zakup ekologicznych warzyw i owoców – 59 proc. Sytuacja jest jednak inna w przypadku firm. Te najczęściej udzielają wsparcia rzeczowego lub finansowego na cele społeczne (48 proc.), czyli sięgają po zadania mniej angażujące. Niestety w większości (83,33 proc.) i tak nie informują o tym swoich interesariuszy – nie prowadzą kampanii informacyjnych. Mało tego, duża część ankietowanych (29 proc.) nie posiada strategii rozwoju i działa „z dnia na dzień”.

Nie zmienia to faktu, że firmy w zdecydowanej większości, twierdzą, że działanie na rzecz społeczności lokalnych i ochrony środowiska jest ważne (97 proc.). Według ich przedstawicieli stosowanie się do zasad CSR może przełożyć się na: zwiększenie liczby klientów (64 proc.), wzrost przychodów firmy (61 proc.), zwiększenie lojalności klientów (68 proc.) i wzrost przewagi firm na konkurencją (60 proc.). Niemal trzy czwarte badanych uważa też, że działania społecznie odpowiedzialne pomagają ograniczyć koszty zużycia surowców oraz energii.

Jak podsumowują autorzy raportu, polski CSR ma się coraz lepiej. Niestety nie jest to jeszcze stan, który można by uznać za idealny. Barierę stanowi głównie brak umiejętności powiązania korzyści, jakie niesie ze sobą CSR, z konkretnymi aktywnościami. (es)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj