Praktyka CSR ułatwia dialog ze społecznością lokalną i wspiera inicjatywy służące społeczeństwu. „Polityka firm nakierowana jest na współpracę z rządami państwa, społeczeństwem, by m.in. uświadamiać o zagrożeniach i konieczności zapobiegania im” – czytamy w Gazecie Finansowej.
Tygodnik przypomina, że od kilkunastu lat polskie firmy coraz chętniej angażują się w społeczną odpowiedzialność biznesu, przeznaczając swój zysk na działania prospołeczne. To nie tylko dotacje finansowe, lecz także wdrażanie innowacji, długoletniej strategii w zakresie realizacji danej misji. „Firmy zyskują wiele – m.in. bezpieczną przyszłość, wiarygodność, szacunek i satysfakcję” – dodaje Karolina K. Kuzia, autorka tekstu.
Pionierami w kreowaniu CSR-u były duże, międzynarodowe korporacje. „Z czasem pojęcie społecznej odpowiedzialności biznesu zyskało poparcie rządów wielu krajów. Zostało ujęte w Strategii Lizbońskiej Unii Europejskiej, a w Wielkiej Brytanii zostało powołane nawet, ministerstwo ds. CSR-u. Etyka stała się ważnym elementem odpowiedzialności społecznej biznesu” – przypomina Kuzia.
Jak to wygląda w praktyce? Dbanie o edukację, prawa pracowników, środowisko naturalne, eliminowanie skażeń ekologicznych związanych m.in. z awariami tankowców czy z wyciekiem substancji chemicznych, ograniczanie zużycia energii, wody i papieru to tylko kilka przykładów związanych z CSR-em. Jak zauważa autorka, ważne jest nie tylko, jak wytwarzany jest produkt, lecz także jak zachowuje się dany producent w określonych sytuacjach. „Dlatego pojawiają się oczekiwania zarówno ze strony interesariuszy, jak i konsumentów, aby korporacje wzięły odpowiedzialność za działania mające na celu poprawę warunków życia na świecie” – czytamy dalej. Zaangażowanie społeczne firm oznacza więc wsparcie innych w trosce o swoją przyszłość. (mw)
Sprawdź moduł internetowego kursu PR-u: CSR – skuteczna odpowiedzialność biznesu