„Myślę, że wiele firm nie zadaje sobie pytania, po co stosują CSR, co chcą w ten sposób osiągnąć. To raczej sposób budowania pozytywnego wizerunku lub poprawienia go w oczach klientów” – twierdzi Joanna Stępień z firmy doradczej GFMP na łamach Pulsu Biznesu.
Dbałość o otoczenie, pracowników, środowisko to wzniosłe deklaracje firm, które często nie dostrzegają, że CSR zaczyna się już na poziomie obsługi klienta. Stępień podkreśla też, że to autentyczność w działaniu jest najważniejsza. „Samo rozdawanie środków finansowych przez firmy na tzw. zbożne cele częściej jest postrzegane przez otoczenie jako kupowanie sobie odpowiedzialności społecznej” – dodaje. Nie można zapominać o pracownikach, którzy nie będą ambasadorami marki, jeśli będą widzieli rozdźwięk między obietnicami firmy a rzeczywistymi działaniami.
Bardziej optymistycznie sprawę przedstawia Agata Gruszecka-Tieśluk, menedżerka ds. zarządzania wiedzą FOB. „Niezależnie od tego, z jakich przyczyn w firmach sięga się po CSR, nasze obserwacje świata biznesu pokazują, że z czasem firmy dostrzegają korzyści nie tylko wizerunkowe. Dochodzi do tego większe zaangażowanie pracowników, lepsze relacje ze środowiskiem lokalnym, a także oszczędności wynikające na przykład z wprowadzenia innowacyjnych rozwiązań prośrodowiskowych”. Jednak trzeba jeszcze pamiętać, że CSR w Polsce nadal jest dość nowym tematem i jego wprowadzanie jest dość powolnym procesem. Jak podkreśla ekspertka liderami w tej kwestii są firmy z kapitałem zagranicznym, które korzystają z wiedzy firm międzynarodowych. (kg)
CSR- społeczna odpowiedzialność biznesu – SPRAWDŹ moduł kursu internetowego Akademii PRoto
Prowadzą: Mirella Panek-Owsiańska (FOB) oraz Natalia Ćwik (współpracująca z FOB)