25 listopada 2024 roku, z okazji międzynarodowej kampanii 16 Dni Przeciwko Przemocy, ruszyła akcja Avon Kontra Przemoc oraz „Mów do mnie – #TokTuMi” promowana hasłem „Przerwij Ciszę”. Ma ona na celu zwiększenie świadomości społeczeństwa na temat cyberprzemocy oraz wskazanie skutecznych metod jej przeciwdziałania.
Avon zauważa, że takie słowa jak „grilling”, „shading” czy „flexowanie”, mimo że brzmią jak potencjalni laureaci Młodzieżowego Słowa Roku 2024, w rzeczywistości są antysłowami wszech czasów. Kryją się za nimi realne niebezpieczeństwa, które dotykają młodych ludzi i mają wpływ na ich dobrostan psychiczny. Marka kosmetyczna podkreśla, że w obecnych czasach cyberprzemoc przybiera różne oblicza – od podszywania się pod inne osoby w celu oszustwa, przez obraźliwe i szkalujące wiadomości, po wykorzystujące naiwność ofiar manipulacje emocjonalne.
Z badania NASK „Nastolatki 3.0” wynika, że 40 proc. nastolatków doświadczyło wyzwisk w sieci, a co czwarty z nich był ośmieszany lub poniżany online. Niemal 60 proc. rodziców twierdzi natomiast, że ich dzieci nie doświadczyły przemocy w internecie. Dane te pokazują, że edukacja na temat zagrożeń w sieci jest niezbędna. Cyberprzemoc jest bowiem jednym z największych zagrożeń dla zdrowia psychicznego młodych ludzi, a w skrajnych przypadkach może prowadzić do wykluczenia społecznego i poważnych problemów emocjonalnych.
Tomasz Prosiński, współinicjator kampanii, wspomina, że rodzice z łatwością rozpoznają pierwsze symptomy przeziębienia u dzieci. Inaczej wygląda to jednak w przypadku zdrowia psychicznego. Objawy, które towarzyszą jego pogorszeniu, często pozostają ignorowane lub niezauważane przez rodziców ze względu na ich brak wiedzy w tym obszarze. Prosiński dodaje, że bliscy „często mylnie interpretują zachowanie nastolatków – drażliwość i niegrzeczne odzywki przypisują głównie złemu towarzystwu, bądź burzliwemu wiekowi dorastania”.
„Życie młodych ludzi toczy się jednak przede wszystkim w Internecie, gdzie często stykają się z przemocą – zarówno jako jej świadkowie, jak i ofiary. Przeciętny nastolatek wzbudza telefon częstokroć aż do tysiąca razy dziennie, co oznacza, że tyle samo razy może być narażony na hejt, nękanie, bullying czy inne formy cyberprzemocy. Właśnie dlatego wspólnie z Avon w ramach akcji „Mów do mnie – #TokTuMi” stworzyliśmy moduł poświęcony temu problemowi, aby edukować zarówno dzieci, jak i dorosłych, jak rozpoznawać i reagować na zagrożenia w sieci, a także gdzie i kiedy szukać pomocy. Akcja społeczna „Mów do mnie – #TokTuMi”, w ramach której realizowany jest program przeciwko przemocy, została objęta honorowym patronatem Rzecznika Praw Dziecka” – mówi Prosiński.
W ramach inicjatywy odbędą się specjalne szkolenia dla nauczycieli, które są pierwszym etapem akcji. Następnie zostaną przeprowadzone zajęcia dla dzieci. Docelowo zajęcia o cyberprzemocy mają objąć około 300 klas i 2 tys. uczniów szkół ponadpodstawowych w całej Polsce. Interaktywne wykłady dla nauczycieli poprowadzi Małgorzata Gosztyła, terapeutka specjalizująca się w problematyce cyberprzemocy. Zajęcia dla uczniów będą natomiast prowadzone przez ich rówieśników. Kampania obejmuje też rodziców, którzy po każdej odbytej lekcji otrzymają praktyczne wskazówki, jak rozmawiać z dziećmi o cyberprzemocy i jakie sygnały powinny obudzić ich czujność i skłonić do poszukiwania pomocy u specjalisty. (ao)