piątek, 18 października, 2024
Strona głównaAktualnościCytujesz komercyjny tweet? Potrzebujesz zgody autora

Cytujesz komercyjny tweet? Potrzebujesz zgody autora

Powszechny dostęp do wpisów na TT nie oznacza, że w każdej sytuacji możemy je cytować. Jak informuje Dziennik Gazeta Prawna, komercyjne wykorzystanie tweetu w Polsce wymaga zgody jego autora.

Zbigniew Pinkalski wyróżnia dwie sytuacje wykorzystania cudzych tweetów. Po pierwsze, ich wyko­rzystanie w ramach samego portalu i na zewnątrz, poza serwisem, np. w internecie lub mediach. To właśnie w drugim przypadku mamy do czynienia z większą liczbą kon­fliktów prawnych. „W grę może tu wcho­dzić przede wszyst­kim ewentualność naruszenia praw autorskich, dóbr osobistych, a także pra­wa reklamy” – dodaje Pinkalski.

Jak czytamy dalej, regulamin reklamowy ser­wisu Twitter zakłada, że dla komercyjnego wykorzysta­nia cudzego tweeta (np. na odzieży, plakatach czy też stworzenia publikacji opartej na wpisach, wymagana jest zgoda autora.  Analogicznie – zgody wymaga rozpowszechniane wpisu, w którym autor sugeruje, że rekomenduje  konkretny produkt lub markę. Dziennik Gazeta Prawna podaje, że tego typu sytuacja miała miejsce przed ostatnim rozdaniem Złotych Globów. Wtedy tweet krytyka filmowe­go chwalący film pt. Co jest grane, Davies? został opublikowany jako całostronicowe ogłoszenie w New York Times – mimo braku zgody jego autora.”Gdyby taka sytuacja miała miejsce w Polsce, autor mógł­by dochodzić roszczeń wyni­kających z narusze­nia praw autorskich, dóbr osobistych oraz wizerunku” – czytamy dalej. (mw)

 

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj