niedziela, 17 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościWiadomości„Cześć Ciało!” – rusza platforma edukacyjna o dojrzewaniu

„Cześć Ciało!” – rusza platforma edukacyjna o dojrzewaniu

12 czerwca 2024 roku premierę miała platforma „Cześć Ciało. Ciała prawda o dojrzewaniu”, która ma być internetowym miejscem bezpiecznej i darmowej edukacji o procesie dojrzewania. Projekt powstał z inicjatywy Fundacji Cześć Ciało, założonej przez Olgę Kwiecińską – dziennikarkę i producentkę telewizyjną i filmową.

Fundację utworzono z myślą o zapewnieniu wszystkim osobom w okresie dojrzewania powszechnego dostępu do rzetelnej i podanej w przystępny sposób wiedzy. W ten sposób organizacja chce budować samoświadomość młodych ludzi oraz umożliwić im lepsze zrozumienie własnych potrzeb i otaczającego ich świata. Pomysłodawczyni i założycielka fundacji, Olga Kwiecińska, to aktywistka, matka czwórki dzieci w różnym wieku, zawodowo przez lata związana z produkcją telewizyjną i filmową. Była dziennikarką i producentką, współtworzyła programy telewizyjne. Pracowała m.in. dla Akson Studio, gdzie zarządzała komunikacją kilkunastu flagowych produkcji, np. „Czas honoru”, „Wałęsa” czy „Miasto 44” Andrzeja Wajdy. Jej pomysł na stworzenie fundacji „zrodził się z potrzeby osobistej, a następnie z obserwacji społecznej – obserwacji osamotnienia ludzi młodych w okresie największych przemian psychicznych, fizycznych i społecznych”.

Digitalowa platforma Cześć Ciało ma być „kompleksowym i przyjaznym przewodnikiem po dojrzewaniu”. Projekt skierowany jest zarówno do dzieci i nastolatków, jak i ich rodziców i opiekunów – którzy nie mieli szansy na zdobycie wiedzy w tym zakresie i umiejętności mówienia na temat ciała – a także nauczycieli czy wychowawców oraz mediów. Mówi nie tylko o samym procesie dojrzewania, lecz także uczy, jak rozmawiać na ten temat.

Jak bowiem zauważają autorzy projektu, obecnie edukacja szkolna na temat dojrzewania jest na bardzo niskim poziomie – mimo że są przedmioty poświęcone tej tematyce, brakuje wykwalifikowanego personelu, a także dopasowania treści do realnych potrzeb nastolatków oraz ciekawej i angażującej formy przekazu.

„Jak wygląda dziś poziom edukacji na temat dojrzewania w polskich szkołach? Wiadomo. Często nijak. Możemy sobie wyobrazić, jaki byłby poziom wiedzy wszystkich, którzy matematyki, historii czy chemii uczyliby się sami, bez pomocy szkoły czy rodziców? I sami szukali informacji w Internecie lub u kolegów? Z edukacją o dojrzewaniu tak właśnie jest! Milion pytań, milion barier – i po stronie tych, którzy dojrzewają, i rodziców, których w sumie nikt mądrze nie nauczył, jak o tym rozmawiać. Tabu, wstyd oraz infantylny lub czysto medyczny język, nie pomagają” – podkreślają twórcy fundacji.

Sytuację pogarszają też panujący w szkolnictwie chaos i polityczne nieporozumienia. To sprawia, że źródłem wiedzy dla osób w okresie dojrzewania najczęściej jest internet.

Cel: zmiana narracji

W związku z tym w sieci powstała przestrzeń, w której wiedzą dzieli się kilkunastu lekarzy i ekspertów — pediatrów, dermatologów, ginekologów, urologów, dietetyków i psychologów. Informacje przekazują oni w formie krótkich, prostych materiałów wideo czy infografik. Eksperci m.in. odpowiadają na pytania, które mogą nurtować odbiorców projektu i które pojawiają się w ich rozmowach z pacjentami.

Działania komunikacyjne prowadzone będą także w kanałach social media: na TikToku, Instragramie i YouTubie. Dzięki temu treści mają być szeroko dostępne.

Ma to uchronić młodych ludzi przed korzystaniem w sieci z kanałów, które mówią o ciele wyłącznie w kontekście seksualnym, a także przed kierowaniem się niesprawdzonymi informacjami pozyskanymi od rówieśników.  

Źródło: youtube.com/Cześć Ciało

Co więcej, celem fundacji jest także normalizacja języka opisującego ciało i dojrzewanie. „Język opisujący dojrzewanie jest nieoswojony. Istnieje język medyczny, erotyczny, infantylizujący, ale żaden z nich nie jest na tyle neutralny, żeby dać komfort potrzebny do rozmowy. Przez ten lingwistyczny dyskomfort omijamy ważne tematy” – zauważają autorzy projektu. „Wracamy do podstawowych nazw i wprowadzamy je w prostych zdaniach. Pokazujemy, że te słowa są neutralne, opisowe. Dorosłych oduczamy nabytych wcześniej mitów i skojarzeń” – dodają.

Do projektu zaproszono też kilkadziesiąt znanych osób, które wzbudzają zaufanie wśród młodych ludzi, by przekaz był jak najbardziej przekonujący. Gwiazdy podzielą się swoimi doświadczeniami z okresu dojrzewania.

Za projekt odpowiada zespół osób publicznych i społeczników, lekarzy i specjalistów oraz przedstawicieli pokolenia Z, grona bardzo młodych osób, które okres dorastania mają dopiero co za sobą, takich jak Michalina Popko, Franek Rachwał, Julia Mirakowska, Marysia Żarnecka.

W kampanię zaangażowani są m.in. lekarze i eksperci tacy jak dr hab. n. med. Michał Brzeziński, pediatra i gastroenterolog, dr. Inż. Adam Mirek, inżynier biomedyczny, lek. Joanna Ibisz, lekarka, dr n. med. i n. o zdr. Sylwia Bender, urolożka, lek. Tomasz Rynkiewicz, urolog, dr n. med. Agnieszka Nalewczyńska, ginekolożka prof. Marzena Dębska, ginekolożka, dr n. med. Nina Wiśniewska, dermatolożka, dr hab. n. med. Michał Sobjanek, dermatolog, Hubert Pajączkowski, edukator seksualny, Barbara Pietruszczak, edukatorka seksualna, Paulina Stępień, psychoterapeutka w trakcie szkolenia, Justyna Rokicka, psycholożka, Aneta Majewska, psycholożka, Agata Ziemnicka, psycholożka i dietetyczka, Karo Tashi, akredytowana nauczycielka Mindfulness, Agata Stola, seksuolożka.

W działaniach PR projekt wspiera Big Picture, za strategię, kreację oraz media odpowiada Plej, a identyfikację wizualną stworzyło MamaStudio. (mb)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj