Relacje z innymi ludźmi mają ogromny wpływ na nasz dobrostan. Od kilku lat coraz więcej mówi się jednak o deficycie relacji, a samotność staje się poważnym wyzwaniem współczesnego świata. Tematem relacji w pracy postanowili zająć się eksperci z Well.hr w najnowszym raporcie „Miło Cię poznać. Relacje a wellbeing pracownika”.
W publikacji przede wszystkim starano się skupić na odpowiedziach na kluczowe pytania:
- Czy aktywność zawodowa może być panaceum na samotność?
- Czy jest szansa na nawiązanie trwałych i wartościowych relacji w pracy?
- Jak pracodawcy mogą wspierać pracowników w budowaniu więzi z zespołem? I czy to naprawdę ich rola?
>>> Szukasz pracy? Zobacz najnowsze ogłoszenia na PRoto.pl!
Jak wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie Komisji Europejskiej, obecnie nawet 13 proc. obywateli Europy odczuwa samotność. W Polsce co czwarte gospodarstwo domowe składa się tylko z jednej osoby, a na kontakty z rodziną i najbliższymi Polacy poświęcają jedynie pięć godzin w tygodniu – o godzinę mniej niż wynosi średnia dla krajów europejskich – wynika z danych Eurostatu.
„Coraz częściej zmieniamy pracę i miejsce zamieszkania, przez co osłabieniu ulegają nasze więzi z bliskimi i znajomymi, a kolejne trudniej jest nam budować. Rosnąca liczba obowiązków, dłuższe lub elastyczne godzinny pracy, presja wyników w wielu obszarach życia równocześnie sprawiają, że w nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktów możemy włożyć coraz mniej czasu i energii” – wyjaśnia powody takiego stanu rzeczy Magdalena Pancewicz-Griffith, współzałożycielka Well.hr.
Jak przestrzegają eksperci, samotność negatywnie wpływa na nasze zdrowie. Brak poczucia więzi z innymi nasila niepokój, obniża nastrój i może być przyczyną problemów ze zdrowiem nie tylko psychicznym, lecz także fizycznym – osłabia układ odpornościowy, zwiększa ryzyko chorób serca, udaru i demencji – dlatego tak ważne jest budowanie trwałych i wartościowych relacji.
Jak relacje w pracy wpływają na dobrostan pracowników?
Osoby pracujące uważane są za mniej narażone na ryzyko samotności. Praca i realizowane w niej zadania zdają się dobrą okazją do nawiązywania relacji. Z prowadzonych analiz wynika jednak, że aktywność zawodowa nie zawsze chroni nas przed samotnością. Badania Instytutu Gallupa dowodzą, że 1 na 5 pracowników odczuwa samotność w pracy.
Jak wynika z raportu, 66 proc. aktywnych zawodowo Polaków chciałoby utrzymywać bliskie relacje w pracy. „Relacje są dla pracowników źródłem wsparcia, budują poczucie przynależności do zespołu i organizacji, wpływają na samoocenę, poziom empatii i współpracę. Dla wielu z nas są ważniejsze niż wysokie wynagrodzenie, możliwości rozwoju czy oferowane przez firmę benefity” – podkreślają eksperci.
Także z perspektywy pracodawcy dobre relacje między pracownikami przekładają się na mierzalne korzyści – oznaczają większą efektywność, innowacyjność i elastyczność zespołów, sprzyjają wymianie wiedzy i poprawiają przepływ informacji, a także zwiększają zaangażowanie pracowników. Z badania Polskiej Akademii Nauk wynika, że osoby, które mają w pracy przyjaciela, są również bardziej skłonne do rekomendowania swojego pracodawcy innym i rzadziej myślą o zmianie pracy. Okazuje się więc, że relacje między pracownikami napędzają kluczowe aspekty dla każdej firmy – przychody, innowacje, wydajność oraz pozycję marki.
Firmy powinny stawiać na budowanie relacji wśród swoich pracowników
Samotność często postrzegana jest jako osobisty problem pracownika – jej źródeł szuka się słabościach czy „brakach” konkretnej osoby. Specjaliści zwracają jednak uwagę, że niesłusznie ignoruje się wpływ środowiska pracy. Miejsce zatrudnienia i panujący w nim klimat wpływa bowiem na możliwość budowania wartościowych relacji.
Z przeprowadzonego przez Well.hr badania „Wellbeing@Work Index” wynika, że wbrew powszechnym przekonaniom problem samotności nie dotyczy głównie pracowników zdalnych. Okazuje się, że najgorzej swoje relacje w pracy oceniają pracownicy stacjonarni, a najlepiej hybrydowi. „Duża liczba kontaktów twarzą w twarz nie przekłada się automatycznie na wysokiej jakości relacje, dlatego problemu samotności w pracy nie załatwi się ściągając ludzi do biura” – zwraca uwagę Joanna Kotzian, współautorka metodologii „Wellbeing@Work Index”.
W raporcie „Miło Cię poznać. Relacje a wellbeing pracownika” wypowiada się 18 ekspertów, którzy podkreślają, że relacje w pracy to klucz do sukcesu firmy. Opracowano również studia przypadków firm, które zdecydowały zadbać o relacje wśród swoich pracowników, wśród nich są m.in. PwC, KraftHeinz, PKO BP, Orange czy Katalog Marzeń. Organizacje podzieliły się dobrymi praktykami i strategiami stosowanymi w budowaniu relacji w swoich zespołach.
Jakie działania mogą podejmować firmy?
Z analizy ekspertów Well.hr wynika, że w firmach rośnie świadomość znaczenia relacji, a podejmowane przez pracodawców działania wykraczają poza tradycyjne spotkania integracyjne.
Coraz więcej pracodawców już na etapie rekrutacji i wdrożenia pracownika stara się budować jego więź z zespołem. Kandydaci otrzymują szansę wcześniejszego poznania zespołu, pracodawcy inwestują w tzw. „culture booki”, z których nowo zatrudniony ma szansę dowiedzieć się, jak wygląda kultura organizacyjna firmy. Nowi pracownicy mogą liczyć na pakiety startowe i „welcome booki”, a w procesie wdrożenia wspiera ich tzw. „buddy”, który nie tylko przedstawia im koleżanki i kolegów z zespołu, lecz także przybliża firmowe zwyczaje.
>>> Szukasz pracownika? Dodaj ogłoszenie na PRoto.pl!
Eksperci zwracają uwagę, że w firmowej integracji powinno się również kłaść nacisk na relacje pomiędzy pracownikami różnych działów. Służą temu tradycyjne imprezy integracyjne czy wyjazdy, podczas których zespół łączy pracę z odpoczynkiem. Warto wykorzystać również aktywności sportowe i wellbeingowe, które sprzyjają zacieśnianiu więzi między pracownikami.
W budowaniu efektywnych relacji w pracy niezwykle ważna jest otwarta komunikacja, której kluczowym elementem jest regularne udzielanie i otrzymywanie informacji zwrotnej. Dla przykładu w firmie Orange narzędziem wspierającym kulturę feedbacku jest comiesięczny „pulsometr”, czyli krótka ankieta dającą każdemu pracownikowi możliwość wyrażenia własnej opinii na temat atmosfery w pracy, realizacji celów i odczuwania efektów zmian. Wyniki ankiety są punktem wyjścia do dalszych rozmów w zespole.
Pełen raport zawierający więcej wskazówek na temat budowania pozytywnych relacji wśród pracowników jest dostępny do pobrania na stronie.
Partnerami raportu „Miło się poznać. Relacje a wellbeing pracowników” są firmy PwC, Orange Polska i Kraft Heinz.
PRoto.pl jest patronem medialnym publikacji. (kn)