Jak wynika z badania Pracuj.pl, czynnikiem, który najbardziej motywuje Polaków do wyboru konkretnej oferty pracy czy zmiany pracodawcy, są pieniądze. Rośnie jednak znaczenie benefitów, które choć wciąż są traktowane jako dodatek, to coraz częściej są przeliczane przez pracowników na złotówki.
Autorzy badania Pracuj.pl „Benefity oczami pracowników” sprawdzili, czy inne dodatki są oferowane mężczyznom, a inne kobietom oraz jakich bonusów oczekują pracownicy poszczególnych płci.
Opieka medyczna to dodatek, który pracodawcy oferują najczęściej. Otrzymuje go 46 proc. kobiet i 41 proc. mężczyzn biorących udział w badaniu. Na drugim miejscu jest karta sportowa, którą według deklaracji ankietowanych dostaje 30 proc. kobiet i 38 proc. mężczyzn. Kolejne pozycje zestawienia zajmują finansowanie szkoleń i dodatek płacowy do urlopu.
„Jak wskazują wyniki naszego badania, o dostępie do benefitów nie decyduje płeć – taka sama grupa mężczyzn i kobiet otrzymuje w swej pracy dodatki pozapłacowe. Co więcej, nie widać także żadnej różnicy w zakresie proponowanych pracownikom benefitów w podziale na płeć, nawet w obszarze tych dodatków, które stereotypowo przypisalibyśmy którejś z płci – jak na przykład żłobek czy przedszkole przyzakładowe” – mówi Konstancja Zyzik, Talent Acquisition Manager w Grupie Pracuj.
Jak zaznaczają twórcy badania, wciąż istnieje grupa pracowników, która w ogóle nie otrzymuje od pracodawców benefitów. W ankiecie co trzeci respondent przyznał, że nie dostaje dodatków w pracy.
Z danych Pracuj.pl wynika, że oczekiwania kobiet i mężczyzn dotyczące benefitów nieco się od siebie różnią. Dla przedstawicieli obu płci kluczowym dodatkiem jest opieka medyczna. Wskazało tak 59 proc. pań i 58 proc. panów. Na przykładzie benefitów, które znalazły się na kolejnych miejscach, widać jednak pewne rozbieżności. Kobiety jako najbardziej atrakcyjne dodatki wymieniają dofinansowanie urlopów (34 proc.), szkoleń (34 proc.) oraz naukę języków obcych (33 proc.). Mężczyźni z kolei wskazali nieco inną kolejność najlepszych ich zdaniem benefitów. Są to następująco: dofinansowanie szkoleń (36 proc.), urlopów (35 proc.) oraz karta sportowa (29 proc.).
Jak zaznaczają autorzy badania, najciekawsze jest to, co wyłania się na drugim planie. Wśród mniej oczywistych dodatków kobiety wskazują na żłobek/przedszkole przyzakładowe, które byłoby atrakcyjne dla 14 proc. pań (i dla 11 proc. panów) i na dofinansowanie wydarzeń kulturalnych – benefit interesujący 10 proc. kobiet (i 8 proc. mężczyzn). Z kolei 13 proc. panów doceniłoby dofinansowanie przez pracodawców posiłków. Ten dodatek jest atrakcyjny z kolei dla niespełna 10 proc. kobiet.
„Pracodawcy podchodzą do oferowanych pracownikom benefitów dość stereotypowo. Z jednej strony jest to dobre rozwiązanie, bo nie generuje poczucia, że ktoś z racji płci otrzymuje inny, lepszy benefit. Jednak, z drugiej strony, jak widać z danych Pracuj.pl, oczekiwania kobiet i mężczyzn nieco się różnią, nie są to różnice znaczące, ale jednak takie, o których sami pracownicy mówią” – konkludują eksperci z Pracuj.pl.
Badanie „Benefity oczami pracowników” zostało przeprowadzone w grudniu 2017 roku na grupie 2319 użytkowników serwisu Pracuj.pl. (pp)
Czytaj też: Najaktywniejsi pracodawcy w branży PR ponownie pokazują siatkę wynagrodzeń