Badania marketingowe służą zarówno klientom, bacznie zwracającym uwagę na analizę efektywności podjętych działań reklamowych, jak również usługodawcom, którzy chcą udowodnić, że zaplanowane przez nich aktywności były skuteczne. Firmy, szukając oszczędności oraz idąc za najnowszymi trendami w badaniach marketingowych, coraz częściej decydują się na przeprowadzanie ich w internecie.
Według PTBRiO w latach 2008-10 wydatki na badania w internecie wzrosły ponad dwukrotnie. W tym samym okresie liczba osób przebadanych on-line wzrosła 5-krotnie – w 2010 roku przebadano 1,3 mln internautów. Warto dodać, że monitoringiem PTBRiO nie jest objętych wiele instytucji, takich jak działy badań domów mediowych czy agencji PR. Należy się spodziewać, że te liczby są jeszcze wyższe.
W lipcu 2010 roku liczba internautów w Polsce przekroczyła liczbę osób posiadających telefon stacjonarny (za: Target Group Index). Obecnie mamy blisko 60% Polaków korzystających z internetu, a jedynie 43% posiadających w domu telefon stacjonarny. Jest to o tyle znamienne, że nadal wiele firm realizuje wywiady przez telefon korzystając jedynie z baz telefonów stacjonarnych. Już co czwarta osoba w tym wieku 55+ jest on-line. Dla grup wiekowych poniżej 45 roku życia realizacja badań w internecie nie powinna budzić wątpliwości.
Co więcej, w sieci nie trzeba opłacać ankieterów za przeprowadzenie wywiadów. Nie ma błędów ankieterskich ani oszustw przy realizacji badania. W jednej chwili do badania można zaprosić tysiące internautów, którzy samodzielnie wypełnią ankietę. Dzięki temu badania on-line są znacząco tańsze oraz szybsze w realizacji.
Ankietowani przez internet są bardziej szczerzy niż podczas wywiadu z przez telefon lub twarzą w twarz. Respondent odpowiada z domu, w znanym sobie otoczeniu, może liczyć na pełną anonimowość. Brak tzw. „efektu ankietera” może być kuszący dla klientów, którym zależy na badaniu postaw oraz opinii na kontrowersyjne tematy.
Oczywiście, jak każda metoda badawcza, badania on-line nie są pozbawione wad. Należy dołożyć wszelkich starań, aby zebrane dane były wiarygodne. Należy zwrócić uwagę na dobór próby, aby ostateczne wyniki mogły być uogólnione. Konstrukcja kwestionariusza także musi odpowiadać środowisku, w jakim pytania będą zadawane. Należy pamiętać, że respondent nie będzie mógł liczyć na dodatkową instrukcję od ankietera, kiedy nie zrozumie treści pytania. To tylko zarys kwestii, na jakie trzeba zawracać uwagę podczas przeprowadzania badań w internecie.
Nie mniej jednak warto je realizować. Ze względu na szybszy czas realizacji, rosnącą reprezentatywność wyników oraz niski koszt. Nawet przy skrajnie niskim budżecie istnieje szansa na zrealizowanie rzetelnego badania on-line. W sieci nie trudno znaleźć serwisy oferujące platformy do tworzenia ankiet, analizy wyników, a nawet udostępniające bazę panelistów. To tylko kolejny dowód na to, że rynek badań on-line dynamicznie się rozwija.
Więcej na temat badań, które można przeprowadzić samemu i za pomocą firm badawczych opowiem w trakcie szkolenia „Badania marketingowe dla PR-owca. Jak zlecać i interpretować badania?”, już 29 sierpnia w Warszawie.
Poznaj szczegółowy program szkolenia.
Zapraszam,
Michał Żuk
OMD