Aktualnie o tym, jakie tendencje się rozwiną, decydują konsumenci. To wartości, którymi się kierują, wpłyną na ich wybór podczas zakupów i lojalność wobec marek. W serwisie holmesreport.com czytamy o tym, co w roku 2016 będzie miało wpływ na sposób, w jaki konsumenci podejmują decyzje zakupowe.
Jak czytamy, ludzie rezygnują z gromadzenia dóbr materialnych na rzecz bogactwa doświadczeń. Jest to związane m.in. z tym, że rzadziej kupują mieszkania, za to częściej je wynajmują. Konsumenci chcą swoim wnętrzom nadać indywidualnego charakteru poprzez akcesoria i akcenty, które wywołają w nich emocje.
Czynnikiem wpływającym na decyzje zakupowe będą zmiany klimatyczne – zauważa autorka artykułu. Podczas konferencji klimatycznej ONZ w Paryżu w 2015 roku rządy 195 krajów postanowiły dążyć do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych, by walczyć z globalnym ociepleniem. Jednocześnie konsumenci wyrazili poparcie dla walki ze zmianami klimatycznymi poprzez swoje wybory żywieniowe. Jak czytamy, ludzie wiedzą, że jedzenie jest komunikatem, a pokazywane na przykład w mediach społecznościowych często prezentuje określone wartości. Dalej czytamy też, że specjaliści przewidują, iż w 2016 pojawią się kampanie przekonujące, że jedzenie może być bezpieczne, zdrowe i niedrogie. Na wybór produktów wpłynie z kolei sposób ich produkcji – nie wystarczy, że coś będzie wykonane dobrze, musi powstać z szacunkiem do ludzi i środowiska.
Dalej czytamy także, że w 2016 bardzo ważna będzie szczegółowa analiza oczekiwań konsumentów. W poprzednim roku częste były na przykład badania generacji. W 2016 oczekuje się marek, które skoncentrują się na klasie średniej LGBT i ich gospodarstwach domowych. Nie można bowiem patrzeć na dorosłych klientów wyłącznie przez pryzmat rodzicielstwa – dostrzega Aarti Shah. W dalszej części artykułu czytamy też, że dzisiejsza „tożsamość cyfrowa” może zaburzyć tradycyjne modele segmentacji demograficznej.
W Anglii na przykład osoby starsze są najszybciej rozwijającą się grupą w social mediach społecznych, a kobiety w wieku 40+ są najszybciej rosnącą grupą graczy wideo. W związku z tym firmy i agencje muszą doskonalić swoje umiejętności docierania do różnych grup, wykraczając poza dane demograficzne. Producenci samochodów będą z kolei musieli odpowiedzieć na zapotrzebowanie klientów, którzy oczekują, że auto będzie „jeżdżącym smartfonem”. Możliwości technologiczne, takie jak aparat czy WiFi, są teraz decydującym czynnikiem podczas zakupu nowego samochodu – czytamy. (mb)