sobota, 11 stycznia, 2025
Strona głównaAktualnościDefiniowanie lobbingu ze specjalistą

Definiowanie lobbingu ze specjalistą

Specjalistka od lobbingu, Małgorzata Molęda-Zdziech była gościem programu Biznes lunch nadawanego przez TV Biznes. Jej zdaniem lobbing jest często mylony z działalnością nielegalną, czego przykładem jest sprawa Marka Dochnala. Ustawa o lobbingu ściśle definiuje, że lobbing to wywieranie wpływu na proces ustawodawczy metodami legalnymi, nie „załatwianie spraw” łapówkami.
Wczesna faza rozwoju takiej działalności w Polsce to według specjalistki lobbing dziki, amatorski, który nie ma nic wspólnego z dostarczaniem decydentom potrzebnych informacji. Wszelka legislacja dotyczy zaś bardzo szczegółowych kwestii merytorycznych. Molęda-Zdziech krytykuje włączenie ustawy o lobbingu w pakiet ustaw antykorupcyjnych. W systemie anglosaskim, w którym lobbing traktowany jest jako element dopełniający proces decyzyjny, jest postrzegany jako działalność korzystna i pozytywna. Twórcy prawa w Polsce skupiają się na grupie lobbystów profesjonalnych, wyłączono stowarzyszenia, związki wyznaniowe czy ugrupowania gospodarcze. Działalność lobbystyczna – choć nie objęta jeszcze ustawą – jest legalna. Wprowadzenie ustawy przysłuży się promocji tego pojęcia i zburzy jego negatywne kojarzenie.

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj