Mateusz Zmyślony, dyrektor kreatywny Grupy Eskadra., podsumowuje dziesięć lat marketingu miejsc w Polsce. Wszystko zaczęło się w Krakowie, dobrze komunikacyjne wypadają także Śląsk czy Lublin. Jednak w Warszawie „marketing jest poszarpany i niespójny”.
Pierwsza kampania reklamowa miała miejsce w Krakowie pod hasłem „Kraków rozpala”. „Była to pionierska promocja świeżego wówczas trendu, zwanego turystyką weekendową, dziś tak oczywistą, że aż dziw bierze, że mogło to być wówczas wielkie odkrycie” – zauważa Zmyślony i przypomina jednocześnie, że właśnie w tym mieście powstała pierwsza w Polsce strategia komunikacyjna marki miejskiej. Ważnym działaniem miasta była także organizacja projektu „Sześć zmysłów”.
Dyrektor kreatywny Grypy Eskadra, wymienia także kampanię „Śląskie. Pozytywna energia”, która skutecznie poprawiła wizerunek województwa śląskiego. W rankingu znalazł się także Poznań – „Miasto Know HOW, które dziś ma wizerunek wiarygodnego i wyrazistego miasta”. Autor artykułu docenił też Rzeszów, za „który ma za sobą 10 lat konsekwentnej i skutecznej pracy na poziomie marketingu produktowego: „To dziś miasto z pomysłem na siebie na kilku kluczowych polach, jak edukacja (np. promocja studiów w Rzeszowie skierowana za wschodnią granicę) czy inwestycje (Dolina Lotnicza)” – kontynuuje Zmyślony.
W przygotowanym przez niego zestawieniu znalazły się także : Warmię i Mazury, Katowice, Lublin, Łódź. Doceniono też kampanie promującą Euro 2012 i wkład Ministerstwa Rozwoju Regionalnego w rozwój marketingu miejsc.
Na liście brakuje jednak Warszawy. Według autora, marketing miejsca wciąż jest tu niespójny i bez wyczuwalnej myśli przewodniej. „Obudź się, stolico!” – nawołuje Zmyślony w artykule. (mw)
Sprawdź kurs internetowy – Marketing miejsc