Znacie słynne ćwiczenie z dziewięcioma kropkami? Trzeba je połączyć 4 prostymi liniami nie przechodząc ponownie przez tę samą linię. Rozwiązaniem okazuje się wyjście poza schemat, poza umowne ramy, w których znajduje się owe dziewięć kropek.
Podobnie jest z pisaniem informacji prasowych, kiedy – pozornie – „nie ma o czym pisać”. Wyjście poza standardowe tematy, poza zakres bezpośredniej działalności firmy może wygenerować treści, które okażą się niezwykle interesujące dla dziennikarzy, a klientowi pozwolą zaistnieć w oryginalny sposób.
Temat wychodzenia poza rutynę nie dotyczy jedynie sytuacji, w których akurat nie ma newsa. Dotyczy codziennej pracy. Bo tylko przełamywanie barier, utartych szlaków i standardów w pisaniu informacji prasowych może uczynić tę pracę prawdziwą pasją i uratować nas przed wypaleniem zawodowym.
Przede wszystkim obserwujmy trendy. Co dziś jest stylem życia, o czym się mówi, jakich wyborów dokonują współcześni ludzie? Slow food, minimalizm, ekologia, zdrowe życie, parytet, kobieta w centrum zainteresowań, oszczędzanie energii, gender, holistyczne podejście do leczenia człowieka, Ukraina, islam – to mniej więcej to, czym dziś żyje świat. Trendy, w których funkcjonujemy, którym już się częściowo poddaliśmy, ale też zagrożenia powodujące nasze lęki. To wszystko może być potencjalnym źródłem osadzenia Twojego klienta w którejś z tych historii. Wykorzystywanie trendów jako możliwości pokazania danej firmy od niestandardowej strony może postawić ją nagle w innym świetle, a Tobie otworzyć drogę do zupełnie nowych mediów.
Obsługiwałam kiedyś klienta z branży chemii budowlanej, okazało się, że dyrektorem jednej z jego kopalni była kobieta. Kobieta górnik, na dodatek szefująca innym górnikom. Temat obiegł wiele gazet wpisując się w aktualny trend parytetu, a wywiady w ogóle nie dotyczyły tego czym ów klient się zajmował. Dziennikarze pytali o pracę z mężczyznami, o godzenie obowiązków z rodziną, o podejście kobiety do pracy typowo męskiej. Pozwoliło to zaistnieć klientowi w nowych mediach tzw. lifestylowych, do których pewnie nie trafiłby w związku ze swoją codzienną działalnością.
Co jeszcze możemy wykorzystać?
Nagłe wydarzenie jakim jest oskarżenie znanego dziennikarza o mobbing, może zainspirować Cię do napisania eksperckiej informacji na temat tego zjawiska, gdy obsługujesz np. kancelarię prawną.
Kontrowersyjna wypowiedź polityka, nowe odkrycie, opublikowanie interesujących badań – wszystko może być źródłem inspiracji.
Gdzie ich szukać? Dookoła. W gazetach, telewizji, książkach, na portalach internetowych. Umiejętność łączenia pewnych wydarzeń i doza kreatywności to najwartościowsze cechy PR-owca. Wystarczy otworzyć dzisiejsze wydanie popularnego dziennika, by znaleźć tematy, które mogą być dla Ciebie inspiracją. W każdej firmie dzieje się coś jeszcze poza podstawową działalnością. Powstają grupy biegaczy, działa wolontariat pracowniczy. Pracowałam kiedyś dla klienta, w którego firmie był nawet chór. Dziś pracownicy chętnie sadzą wspólnie drzewa, opiekują się świetlicami podwórkowymi, tworzą „zakładowe” książki kucharskie. Warto się tym dzielić podpinając takie wydarzenia pod współczesne trendy, o których chętnie piszą lifestylowe magazyny i mówią telewizje śniadaniowe.
Warto wychodzić poza schemat w pisaniu informacji prasowych co może uratować Cię od nudy, a klienta pokazać w zupełnie nowym świetle.
Joanna Delbar
Jak ułożyć informację prasową, aby była interesująca dla dziennikarza? Jak napisać tekst na stronę internetową aby ,,wchodzący” pozostał z nami dłużej? Jakich słów używać, jak je dobierać, jak komponować? Skąd czerpać inspiracje do pisania informacji?
Dowiedz się już 27 marca na warsztacie z copywritingu z Joanną Delbar. Ostatni dzwonek do zapisów! Zapraszamy do zapoznania się z programem warsztatu dostępnym TUTAJ, a na rozgrzewkę ćwiczenie z 9 kropek. Wyjdziesz poza schemat?