Zacznijmy od tego, co należy mówić
Oglądając różne wywiady, mam wrażenie, że wielu rozmówców przychodzi na wywiad bez przygotowania. A przecież jest to doskonała okazja, aby do milionów ludzi dotarło to, co TY chcesz przekazać. Dlatego warto przygotować sobie kluczowe zdania i powtórzyć je kilkakrotnie podczas wywiadu. Pamiętaj, że zawsze możesz wcześniej poprosić dziennikarza o kluczowe zagadnienia.
Nie tak się umawialiśmy!
Nigdy nie miej pretensji do dziennikarza, że zadaje Ci inne pytania niż te, na które się umawialiście . Przyjdź przygotowany kompleksowo. Jeśli podczas wywiadu „na żywo” rzucisz hasło „umawialiśmy się na inne pytania”, będzie to kompromitacja Ciebie i dziennikarza.
Złe pytania
Nie mów dziennikarzowi, że zadaje złe pytania, tendencyjne lub głupie. Na każde odpowiadaj cierpliwie i zgodnie z przygotowaną przez siebie tezą. Nic gorszego, niż mieć w dziennikarzu wroga.
Odwrócenie sytuacji
Czasami dziennikarz przychodzi na wywiad ze swoją z góry ustaloną tezą. Jeśli tak jest, musimy wykazać się maksymalną czujnością i w odpowiednim momencie stać się panami sytuacji. Można to uzyskać przez tzw. flipping, czyli haczyk. Jeśli dziennikarz wyraźnie Cię atakuje lub drąży jakieś pytanie, odpowiedz „Tak, ma pan rację, ale nie o to w tym wszystkim chodzi”. Naturalna ciekawość dziennikarza spowoduje, iż zapyta „a o co chodzi w takim razie?” Masz wtedy doskonałą okazję do sprzedania swojej przygotowanej wypowiedzi.
Krótko i na temat
Jeśli dziennikarz nagrywa nas na tzw. setkę, to przenigdy nie „rozgadujmy się”. Odpowiadajmy krótko i na temat. Unikniemy wówczas „wycięcia” jakiegoś fragmentu wywiadu i pokazania go w zupełnie innym kontekście. Odpowiadajmy precyzyjnie na pytanie i nie obawiajmy się powtarzania tego samego. Metoda zdartej płyty często pomaga.
Emocje
Zachowanie spokoju nawet w bardzo trudnej sytuacji to podstawa. Emocje mogą nas tylko pogrążyć. Jeśli nawet usłyszysz trudne pytanie albo tezę, która w twoim odczuciu jest fałszywa – zachowaj spokój. Nic gorszego niż nagranie na kamerę zdenerwowania, agresji, krzyku czy płaczu.
To jest na naszej stronie
Przerwanie wywiadu słowami: to przeczyta pan na naszej stronie, o tym już mówiłem lub powiedzenie wprost „nie będę odpowiadał na to pytanie” pozbawia Cię szansy na zrobienie pozytywnego wrażenia. Odbiorcom będziesz wydawał się gburowaty i agresywny.
Powiem panu prywatnie…..
Dziennikarz jest ZAWSZE w pracy. Pamiętaj o tym, kiedy już wyłączy kamerę, a Ty, chcąc być miły, powiesz: a tak off the record to… . Być może to, co powiedziałeś znajdzie się w komentarzu lub będziesz bohaterem zupełnie innego artykułu.
Joanna Delbar, Telma Communications
Joanna Delbar jest wykładowcą Akademii PRoto – www.akademiaproto.pl
Akademia PRoto to projekt szkoleniowy portalu PRoto.pl. Naszym celem jest umożliwienie dostępu do praktycznej wiedzy z zakresu public relations wszystkim osobom, które mają potrzebę wzbogacenia swoich kompetencji zawodowych.
W ramach Akademii PRoto mogą Państwo, w dowolnym czasie i miejscu, skorzystać z pełnego kursu on-line, albo wybrać jego pojedyncze moduły lub pakiety tematyczne – zapoznaj się z kursem internetowym.
Swoją wiedzę z PR-u można poszerzać w trakcie jedno- i dwudniowych warsztatów i szkoleń otwartych, których kilka organizujemy w każdym miesiącu – zobacz najbliższe terminy szkoleń.
W ofercie Akademii mamy także szkolenia “szyte na miarę” – poznaj nasze szkolenia wewnętrzne