piątek, 29 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościDelbar: top 10 zasad pisania informacji prasowych

Delbar: top 10 zasad pisania informacji prasowych

Dziś proponuję krótkie podsumowanie tego, jak piszemy informacje prasowe. Czy rzeczywiście pamiętamy każdego dnia o elementarzu PR, czyli o tym, jaka powinna być informacja prasowa?

A więc po kolei:

    1. Aktualna – tekst, który kierujesz do dziennikarza, ma być aktualny, dotyczyć wydarzeń, które właśnie mają miejsce lub będą miały. Nic gorszego jak wybrzmiały temat lub akcja, która miała miejsce tydzień temu.

    2. Ma znaczenie społeczne – na ile to, co piszesz, jest rzeczywiście ważne dla danych społeczności? Czy coś zmieni w ich życiu, polepszy, zwróci ich uwagę? Czy będzie miało wpływ na ich funkcjonowanie?

    3. Wiadomości w niej zawarte są bliskie kulturowo tym, do których piszesz – nowinki ze świata czy temat dotyczący innej kultury nigdy nie będą tak istotne dla społeczeństwa jak to, co dzieje się „za rogiem”. Zastanów się, czy twoja informacja będzie zrozumiała dla tradycji i kultury osób, do których ją kierujesz.

    4. Jest powiązana z innymi doniesieniami – zwracaj uwagę na trendy i na to, o czym aktualnie się mówi, dobrze, jeśli twoja informacja dotyczy następstw pewnych zdarzeń lub jest kontynuacją zdarzeń wcześniej relacjonowanych, dotyczy ważnych, aktualnych tematów.

    5. Jest konkretna – oparta na faktach, liczbach, badaniach, wskaźnikach, terminach, datach (nie ma tu miejsca na lanie wody).

    6. Zawiera elementy wielkiego świata i elementy bliskości – pisząc o np. nowej spalarni w twoim mieście, podaj do wiadomości co ta inwestycja zmieniła w innym kraju, jaki miała wpływ na ludzi, a następnie odnieś się do konkretnego miejsca w Polsce, którego dotyczy. Co zmieni się w otoczeniu, co da ludziom, polepszy, pogorszy?

    7. Nie zawiera treści reklamowych – daruj sobie słowa typu: najlepszy, najpiękniejszy, jedyny w swoim rodzaju. Chyba, że chcesz, żeby Twój tekst trafił do mnie na szkolenie jako przykład pisania złych informacji prasowych.

    8. Jest napisany jasno i zrozumiale – nie pisz metajęzykiem być może świetnie zrozumiałym dla twojej korporacji czy branży. Nawet wysoce wykwalifikowany dziennikarz, od lat piszący o medycynie, nie jest lekarzem.

    9. Jest napisany przede wszystkim dla ludzi nie dla wyszukiwarek!

    10. Zawiera prawdziwe treści – to tak na koniec, dla przypomnienia, że nie ma czegoś takiego jak „czarny PR”. PR z założenia jest pozytywny, bo oparty na szlachetnej idei informowania ludzi o tym, co dla nich ważne, istotne i potrzebne.

    Joanna Delbar

    Już 21 listopada, w Warszawie

    COPYWRITING – WARSZTAT

    Ostatni dzwonek na zapis!

    SPRAWDŹ PROGRAM – > TUTAJ

    ZOSTAW KOMENTARZ

    Proszę wpisać swój komentarz!
    Proszę podać swoje imię tutaj