2017 rok ma być intensywny pod względem aktywności rekrutacyjnej i walki o najlepszych pracowników – wynika z badań Hays. Okazuje się bowiem, że z problemem niedoboru odpowiednich kandydatów do pracy boryka się coraz więcej firm. Jednocześnie większość organizacji deklaruje chęć rozbudowy swoich struktur i zwiększenie zatrudnienia.
Jak zyskać właściwego pracownika i jak go utrzymać – to wyzwania dla pracodawców w 2017 roku. Dzisiaj mówi się o rynku pracownika. Będzie on najbardziej widoczny w takich branżach jak nowoczesne technologie, usługi biznesowe oraz dotyczył stanowisk inżynieryjnych i technicznych.
Jak wynika z badań Hays, 64 proc. firm deklaruje, że składało w 2016 roku przynajmniej niektórym pracownikom, rozważającym zmianę pracy, kontrpropozycje. Co więcej, to zjawisko ma być coraz bardziej popularne.
Dowiadujemy się również, że dla osób poszukującyh pracy liczy się czas rekrutacji i ten potrzebny pracodawcy na podjęcie decyzji. Jest to o tyle ważne, że na rynku pojawia się coraz więcej ofert, więc kandydat może przyjąć propozycję innej – „szybszej” – firmy.
To nie wszystko. Młodzi ludzie od pracodawców oczekują różnych form komunikacji – wykorzystania technologii i rozwiązań mobilnych. „Wykorzystywanie mediów społecznościowych, poszukiwanie informacji oraz ofert pracy jest dla nich standardem, a od pracodawców wymagają większej aktywności online. Dlatego też firmy powinny poświęcać więcej uwagi swoim działaniom w internecie” – podkreśla Pawła Aniołkowski, doradca HR z Hays Poland.
Pracownicy mają też coraz większe oczekiwania dotyczące wynagrodzeń i świadczeń dodatkowych. Zależy im na elastyczności i możliwości pracy zdalnej oraz mniej sformalizowanym środowisku pracy i przyjaznej kulturze organizacyjnej.
Digitalizacja to kolejna kwestia, nad którą powinny pochylić się firmy – wynika z badań Hays. Mowa tu o zwróceniu uwagi pracodawców na aspekty związane z cyfrowymi kompetencjami swoich pracowników.
Ponadto, pracodawcy mogą przyciągnąć i zaangażować kandydatów, wykorzystując zyskującą na popularności grywalizację – rozwiązania wprowadzające do rekrutacji elementy gier.
Firmy również mogą się zabezpieczyć przed dokonaniem złego wyboru. „Aby zmniejszyć ryzyko nietrafionych decyzji rekrutacyjnych, pracodawcy coraz częściej będą sięgać po kwestionariusze psychometryczne oraz testy online sprawdzające konkretne zdolności pracowników (np. analityczne lub werbalne) oraz ich dopasowanie zarówno do kultury organizacyjnej, jak i do zespołów, w których potencjalnie będą pracować” – zaznacza Aniołkowski.
Premierę raportu płacowego Hays 2017 zaplanowano na styczeń 2017. (ak)
Zachęcamy do lektury raportu PRoto.pl o wynagrodzeniach w branży PR.