„Spójrzmy prawdzie w oczy: media społecznościowe zrobiły marketingowi dużą przysługę. Nie tylko ułatwiły porozumiewanie się z klientem, ale i umocniły pozycję specjalistów od komunikacji, dając im realny wpływ na organizację” – pisze Vincent-Wayne Mitchell, profesor marketingu konsumenckiego z Cass Business School w artykule dla marketingmagazine.co.uk.
Jak wynika z artykułu, mimo rosnącej roli social mediów, wiele firm nadal nie ma pewności, czy i w jaki sposób wykorzystywać ich potencjał. Istnieje kilka przesłanek, które powinny decydować o zaangażowaniu firmy w ten rodzaj komunikacji. Należy do nich internetowa aktywność grup docelowych, gotowość inwestycji w długofalowe działania w mediach społecznościowych oraz zachowania konkurencji na tym polu. Powody, dla których warto rozważyć używanie social mediów, to przede wszystkim możliwość podtrzymywania stałego zainteresowania ofertą i działaniami firmy (np. poprzez strony fanowskie na Facebooku) oraz okazja do stworzenia platformy komunikacji wewnątrz przedsiębiorstwa. Obecność osób zajmujących najwyższe stanowiska np. na Twitterze pomaga pokazać „ludzką twarz” organizacji i wpływa pozytywnie na jej postrzeganie przez klientów. Media społecznościowe mogą okazać się przydatne także dla innych – oprócz marketingu – działów firmy. Portale takie jak LinkedIn dysponują narzędziami znacznie ułatwiającymi rekrutację. Dzięki social mediom możliwe jest także śledzenie posunięć kluczowych klientów, monitorowanie ich potrzeb oraz odpowiadanie na nie, co wpływa na kształtowanie wzajemnych relacji.
Czy zatem social media mogą mieć zastosowanie we wszystkich firmach? – zastanawia się Mitchell. Nie, jeśli firma nie dysponuje odpowiednimi zasobami (finansowymi, kadrowymi i czasowymi), jeśli portale społecznościowe nie są właściwym kanałem komunikacji z jej odbiorcami lub kiedy organizacji brakuje wiedzy i odpowiednich umiejętności. Social media nie powinny być także wprowadzane do firm, które nie mają do zakomunikowania żadnych regularnych treści, bądź których branża zwyczajnie nie pasuje do takiego kanału komunikacji.
Jak radzi Mitchell, aby rozwiać wszelkie wątpliwości związane z mediami społecznościowymi, należy wprowadzić trzymiesięczny okres próbny. W tym czasie trzeba monitorować aktywność odbiorców oraz zwracać uwagę na wszelkie informacje zwrotne, które pomagają zwiększyć wiedzę na temat potrzeb i wymagań klientów, ale także spojrzeć na działania organizacji z dystansu. „Social media to nie tylko głos konsumenta. To także narzędzie, którym specjaliści od komunikacji mogą wpływać na politykę firmy” – podsumowuje autor.
Chcesz wiedzieć więcej o social mediach? Już 25 września szkolenie z naszym ekspertem Michałem Góreckim “Budowa strategii komunikacji w social mediach“.