poniedziałek, 23 grudnia, 2024
Strona głównaAktualnościDobra osobiste osób prawnych: marki mogą czerpać z tego korzyści

Dobra osobiste osób prawnych: marki mogą czerpać z tego korzyści

Nazwa lub firma dla osób prawnych jest jak „imię i nazwisko dla osoby fizycznej”. Można czerpać z tego duże korzyści, gdyż „takie dobro osobiste ma duże możliwości komercyjne, chociażby przez promocję marki: umożliwia jej identyfikację i indywidualizację, np. w reklamie” – czytamy w Gazecie Prawnej.

Czym są dobra osobiste osób prawnych? Zdaniem autorek, Aleksandry Maciejewicz i Pauli Pul, są to „pewne wartości, dzięki istnieniu których osoba prawna może z zakresem swych zadań funkcjonować. Za takie przede wszystkim uważa się nazwę firmę, dobre imię (renomę), tajemnicę korespondencji czy nietykalność pomieszczeń” a także prywatność osoby prawnej. Jak czytamy w Gazecie, to ostatnie dobro „pokrywa się w pewnych wypadkach z ochroną tajemnicy przedsiębiorstwa”.

Dalej czytamy, że „dobra osobiste osób prawnych są skutecznie wobec wszystkich, niezbywalne, nieprzenoszalne – powstają wraz z powstaniem osoby prawnej i są nierozerwalnie z nią złączone do końca jej istnienia”. Ponadto nie można ich oszacować pod względem majątkowym.

Autorki podkreślają, że nazwa lub firma dla osób prawnych jest jak „imię i nazwisko dla osoby fizycznej” i może być równocześnie nazwą firmy lub marki. Można czerpać z tego duże korzyści, gdyż „takie dobro osobiste ma duże możliwości komercyjne, chociażby przez promocję marki: umożliwia jej identyfikację i indywidualizację, np. w reklamie”.

Z tekstu dowiadujemy się także o „domniemaniu bezprawności naruszenia dóbr osobistych. Generalnie bezprawne jest każde działanie sprzeczne nie tylko z normami prawnymi, lecz także z porządkiem prawnym oraz zasadami współżycia społecznego. Dlatego „to podmiot, przeciwko któremu wysuwa się roszczenia, będzie musiał udowodnić, iż jego działanie było zgodne z prawem.”

Maciejewicz i Pul na koniec zaznaczają, że „osobom prawnym przysługuje wiele środków ochrony ich dóbr, nie tylko osobistych”. I kontynuują, że „ochrona dóbr osobistych osób prawnych jest skuteczną, lecz niedocenioną przez przedsiębiorców siłą radzenia sobie z nieuczciwą konkurencją”. (kd)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj