Facebook opublikował raport na temat tego, jak ludzie radzą sobie z dbaniem o zdrowie psychiczne w czasie pandemii. Jak wskazuje serwis, dokument przygotowano na podstawie badań zleconych przez Facebook IQ (które prowadzone były od maja 2020 roku) oraz wywiadów z dwoma ekspertami w dziedzinie dobrego samopoczucia: Diany Verde Nieto i Jon-Patricka Allema.
Czytaj także: Facebook wprowadza centrum informacyjne na temat zdrowia psychicznego
Jak czytamy we wstępie, COVID-19 zmienił sposób, w jaki ludzie pracują, nawiązują kontakty czy odpoczywają. W czasie pandemii wiele osób wypracowało nowe nawyki – m.in. oddali się gotowaniu czy uprawianiu jogi i medytacji – które pomagają radzić sobie z lękami oraz zachować spokój. Facebook przywołuje ankiety, przeprowadzane w marcu i kwietniu 2020 roku przez Benenson Strategy Group, z których wynika, że 55 proc. Amerykanów twierdzi, że pandemia wpłynęła na ich zdrowie psychiczne, a 47 proc. Brytyjczyków zgłasza wysoki poziom lęku.
Serwis społecznościowy wskazuje też na zmiany nawyków. Z ankiety zleconej przez Facebooka (maj-lipiec 2020 roku wśród dwóch tysięcy respondentów powyżej 18 roku życia) dowiadujemy się, że 52 proc. Brazylijczyków, 41 proc. Brytyjczyków i 36 proc. Amerykanów w czasie pandemii wypróbowało nową aplikację do ćwiczeń. Czytamy, że zmieniło się także podejście do wydawania pieniędzy (badanie Facebooka w okresie maj-lipiec 2020 roku) – 49 proc. respondentów twierdzi, że jest gotowych zapłacić więcej za produkty wyższej jakości, a 71 proc. pytanych Brytyjczyków przekazuje, że wartości marki są dla nich ważne przy podejmowani decyzji o zakupie produktu (np. dla 44 proc. z nich znaczenie ma stosowanie przyjaznych dla środowiska praktyk produkcyjnych). Mieszkańcy Brazylii zwracają uwagę przede wszystkim na to, czy marka wspierają te same wartości co oni (80 proc.), i przekazują część dochodów na cele charytatywne (80 proc.). Dla Amerykanów liczy się z kolei najbardziej oferowanie wszystkim pracownikom świadczeń medycznych i płatnych zwolnień chorobowych (66 proc.) oraz zaangażowanie w sprawy lokalnej społeczności (64 proc.).
Źródło: facebook.com
Z tego samego badania wynika także, że 83 proc. mieszkańców USA skupia się obecnie na znalezieniu produktów codziennego użytku w jak najlepszej cenie. Z kolei 61 proc. osób przybywających w Brazylii przestało kupować rzeczy, na które byłyby skłonne wydać pieniądze w przeszłości, a 65 proc. Brytyjczyków stara się ograniczyć swoje wydatki. „Ludzie są bardziej świadomi otaczającego ich świata. Kwestionują rzeczy, które być może wcześniej nie kwestionowali. Czy tego potrzebuję? Jaki jest koszt ludzki i środowiskowy zakupu tych rzeczy? Zakupy są mniej impulsywne i znacznie rozważniejsze” – mówi w raporcie Diana Verde Nieto.
Źródło: facebook.com
Dalej Facebook powołuje się na kwietniowy artykuł na stronie supermarketnews.com, z którego wynika, że przez pojawienie się koronawirusa ludzie szukali sposobów na odzyskanie poczucia kontroli. Czytamy, że na początku pandemii 47 proc. Amerykanów gromadziło zapasy żywności, wody i środków czystości – 78 proc. z nich twierdzi, że zrobiło to, aby czuć się bezpieczniej. Następnie serwis przywołuje artykuł z portalu foodingredientsfirst.com, z którego wynika, że 75 proc. konsumentów na całym świecie przekazuje, że w wyniku pandemii planuje zdrowiej się odżywiać i pić. Dowiadujemy się także, że osoby zatrudnione były bardziej skoncentrowane na oszczędzaniu, a ci, którzy stracili pracę, skupiają się na podnoszeniu swoich umiejętności.
Czytaj także: Jak zadbać o zdrowie psychiczne w czasie pandemii? Terapeuci pomagają za pośrednictwem TikToka
Portal społecznościowy sugeruje, że marki mogą pomóc odbiorcom w zachowaniu spokoju ducha – oraz przy okazji zbudować z nimi silniejsze więzi – jeśli będą dostarczać produkty i usługi wysokiej jakości, które pomogą w zabezpieczeniu przyszłości. „Przygotowanie wymaga środków: czasu, pieniędzy, energii. Jeśli ich nie masz, nie możesz się przygotować. Marki, które mogą wkroczyć i pomóc ludziom się przygotować, zostałyby nagrodzone przez konsumentów” – komentuje w raporcie Jon-Patrick Allem.
Serwis wskazuje także, co wyniki raportu mogą znaczyć dla firm. Czytamy, że dbanie o dobre samopoczucie stało się obecnie ważniejsze niż kiedykolwiek, a marki nie powinny przyjmować jednego uniwersalnego podejścia, a komunikować się z odbiorcami w sposób empatyczny i dopasowany do sytuacji. Warto także angażować się w działania promujące dobrostan społeczny i środowiskowy, ponieważ będzie to współgrać z obecnymi nastrojami konsumentów – dodaje portal społecznościowy.
Z pełnym raportem można zapoznać się na stronie. (ak)