Dorośli w Wielkiej Brytanii każdego dnia spędzają średnio 4 godziny i 20 minut online, korzystając ze smartfonów, tabletów i komputerów. Tak wynika z danych corocznego raportu Ofcom Online Nation, który dotyczy cyfrowych nawyków konsumentów – podaje techcrunch.com. Jak czytamy, czas ten wzrósł w porównaniu do 2023 roku, kiedy to dorośli w wieku powyżej 18 lat spędzali w przestrzeni cyfrowej średnio 3 godziny i 41 minut.
Średnia jest napędzana przez młodych dorosłych, którzy w sieci spędzają dużo więcej czasu od przedstawicieli pozostałych grup wiekowych. Osoby w wieku 18-24 lata, które często są uzależnione od TikToka i Instagrama, są bowiem aktywne online przez 6 godzin i minutę dziennie. Jest to o 1,5 godziny więcej niż w 2023 roku, kiedy w przestrzeni cyfrowej spędzali 4 godziny i 36 minut. Najmniej czasu na tego typu działania poświęcają osoby powyżej 65. roku życia, które na aktywność w sieci przeznaczają 3 godziny i 10 minut dziennie – dowiadujemy się.
Najwięcej czasu spędzanego online przez dorosłych Brytyjczyków należy do platform będących częścią dwóch firm – Alphabetu i Mety. Dorośli obywatele UK poświęcają im prawie połowę całego czasu, podczas którego są aktywni w sieci. Najczęściej odwiedzanym przez nich serwisem jest YouTube. Aż 94 proc. wszystkich dorosłych spędza czas na tej platformie w jakimś momencie w ciągu roku. Odwiedzający poświęcają temu serwisowi średnio 49 minut dziennie. 70 proc. użytkowników odwiedziło wszystkie trzy największe platformy Mety – Facebooka, WhatsAppa i Instagrama – czytamy.
Ważnym wnioskiem z raportu jest fakt, że to kobiety są bardziej aktywne online niż mężczyźni. Spędzają one 33 minut więcej w przestrzeni internetowej niż mężczyźni (4 godziny 36 minut w porównaniu do 4 godzin i 3 minut), a wśród przedstawicieli pokolenia Z różnica ta jest jeszcze bardziej widoczna i wynosi godzinę dłużej – wynika z danych Ofcomu. Rozbieżność ta może wynikać z preferencji, jakimi kierują się użytkownicy. Kobiety preferują bowiem portale społecznościowe, które zostały zoptymalizowane i zaprojektowane tak, aby ludzie przewijali i klikali – pisze źródło.
Jak podaje techcrunch.com, na pierwszych czterech miejscach w rankingu najbardziej popularnych serwisów społecznościowych znajdują się YouTube, Facebook, Instagram i TikTok. Na piąte miejsce trafił Reddit. Jest to platforma, z której do maja 2024 roku korzystała połowa dorosłej populacji Wielkiej Brytanii online – 22,3 mln – co stanowi wzrost o 47 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem. Obecnie najważniejszymi serwisami w UK są jednak Bluesky i Threads. Według Ofcomu, Bluesky w maju 2024 roku miał zaledwie 80 tys, użytkowników. W sierpniu 2024 roku liczba ta wzrosła do 127 tys., a następnie podniosła się o 263 proc., co dało aż 461 tys, użytkowników we wrześniu 2024 roku.
Raport pokazuje, że bardziej zainteresowani sztuczną inteligencją są mężczyźni. Około połowa z nich deklaruje, że skorzystała z usługi GenAI. Dla porównania, w przypadku kobiet jest to zaledwie 33 proc. Mają one także mniejszą świadomość odnośnie do tego, co dają tego typu usługi, a te, które wiedzą, są sceptycznie nastawione co do ich korzyści dla społeczeństwa i siebie samych – donosi źródło. (ao)
Źródło: techcrunch.com, Time spent online by adults in the UK jumped by nearly an hour in 2024 says Ofcom, Ingrid Lunden, 27.11.2024