czwartek, 12 grudnia, 2024
Strona głównaAktualnościDorota Walczak: fotografia w biznesie

Dorota Walczak: fotografia w biznesie

Fotografia w biznesie pełni bardzo konkretne funkcje, które mają przełożyć się na wymierne rezultaty. Umiejętnie dobrane i wykorzystane zdjęcia wywołują określone emocje i w przewidywalny sposób oddziaływają na świadomość czytelnika. I nie chodzi tu tylko o podstawowe funkcje fotografii, jak pamiątkowa, sentymentalna czy ilustracyjna, ale o bardzo konkretne techniki wpływu na odbiorcę za pomocą obrazu. Świadomość oddziaływania poszczególnych funkcji zdjęcia na percepcję odbiorcy jest z powodzeniem wykorzystywana zarówno przy tworzeniu różnego rodzaju publikacji, jak i w reklamie.

Przyjrzyjmy się kilku podstawowym funkcjom fotografii w szeroko pojętym biznesie:

Funkcja dokumentacyjna – zdjęcie jest informacją samą w sobie. Jest częścią opowieści lub kompletną opowieścią, z której czytelnik może wywnioskować, czego dotyczy tekst. Funkcję dokumentacyjną doskonale reprezentują zdjęcia reporterskie i fotografia reportażowa.

Funkcja ilustracyjna – zdjęcie wzmacnia i uzupełnia informację zawartą w tekście, przyciąga uwagę, porządkuje tekst, zachęca do zagłębienia się w treść.

Funkcja dynamizująca – fotografia wzbogaca i ożywia układ tekstu. Tekst bez obrazu jest nużący i trudny do czytania. Fotografia w tekście sprawia, że czytelnik nie zderza się z natłokiem informacji. W tej funkcji zdjęcie z jednej strony dodaje dynamiki, a z drugiej daje oddech.

Funkcja estetyczna – zdjęcia mają nieoceniony wpływ na walory estetyczne publikacji, korzystnie wpływają a jej odbiór, sprzyjają lepszej percepcji.

Funkcja handlowa – dobre, mocne, czasem poruszające zdjęcie, odpowiednio dopasowane do treści, przyciąga uwagę i zwiększa perswazyjność treści. Funkcja handlowa jest wykorzystywana w reklamach, kampaniach społecznych.

Funkcja społeczna – w tej funkcji czytelnika interesuje to, co go dotyczy, np. obrazy miejsc i osób, z którymi pozostaje w jakimś związku (zawodowym, emocjonalnym, sentymentalnym). Zdjęcia, które spełniają tę funkcję mają być bliskie temu, co jest bliskie odbiorcy. Oddziaływanie społecznej funkcji fotografii jest wykorzystywane np. w wewnętrznych magazynach firmowych czy gazetach lokalnych, gdzie starannie dobrane zdjęcia (fotoreportaże z imprez integracyjnych, czy realizacji wspólnych projektów) budują bliskość w grupie.

Funkcja szokująca – jej podstawowym zadaniem jest przyciągnięcie uwagi za wszelką cenę. Co niemal zawsze przyciąga uwagę? To, co wywołuje naprawdę silne emocje, narusza tabu, porusza, wywołuje oburzenie, gniew, niesmak. Wykorzystywanie szokującej funkcji zdjęcia możemy często zaobserwować na okładkach kolorowych tygodników.

Funkcja aspiracyjna – oglądając zdjęcie odbiorca instynktownie próbuje zidentyfikować się z osobami na zdjęciu. Ludzie chcą oglądać ludzi. Funkcję aspiracyjną wykorzystują m.in. magazyny „lajfstajlowe”, dobierając zdjęcia tak, żeby pozwolić czytelnikowi na tę identyfikację. Zdjęcia w funkcji aspiracyjnej pokazują świat lepszy niż jest w rzeczywistości, a ludzi nie takimi jacy są, lecz jakimi chcą się widzieć. Funkcja aspiracyjna bywa często podstawą do budowania emocji w reklamach.

Dorota Walczak

Tyle teorii natomiast praktyczną wiedzą na temat funkcji zdjęć, tego jak zdjęcia mogą wpływać na odbiór treści oraz jak wykorzystywać zdjęcia do  do ukierunkowania świadomości odbiorcy chciałabym podzielić się z Państwem już 5 GRUDNIA w Warszawie na szkoleniu OTWARTYM:

FOTOGRAFIA W SŁUŻBIE BIZNESU, czyli jak zbudować profesjonalny wizerunek firmy

Program szkolenia tu – PSTRYK!

A zapisy tu – PSTRYK!

Zapraszamy !

Ilość miejsc w tym szkoleniu jest ograniczona.

Dorota Walczak jest wykładowcą Akademii PRoto – www.akademiaproto.pl

Akademia PRoto to projekt szkoleniowy portalu PRoto.pl. Naszym celem jest umożliwienie dostępu do praktycznej wiedzy z zakresu public relations wszystkim osobom, które mają potrzebę wzbogacenia swoich kompetencji zawodowych.

W ramach Akademii PRoto mogą Państwo, w dowolnym czasie i miejscu, skorzystać z pełnego kursu on-line, albo wybrać jego pojedyncze moduły lub pakiety tematyczne – zapoznaj się z kursem internetowym.

Swoją wiedzę z PR-u można poszerzać w trakcie jedno- i dwudniowych warsztatów i szkoleń otwartych, których kilka organizujemy w każdym miesiącu – zobacz najbliższe terminy szkoleń.

W ofercie Akademii mamy także szkolenia “szyte na miarę” – poznaj nasze szkolenia wewnętrzne

 

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj