Zdaniem ekspertów 2024 rok będzie obfitował w akcje propagujące ekologię, zrównoważony rozwój i zasady ESG. Firmy – pomimo rozwoju digitalizacji – zwrócą szczególną uwagę na spersonalizowane odczucia konsumenta. Jego jednostkowe doświadczenie stanie się jeszcze istotniejsze – odegra znaczącą rolę we wzmocnieniu więzi między odbiorcą a marką. Eksperci event marketingu nie zapomną także o rosnącej roli sztucznej inteligencji oraz jej wpływie na rozwój branży.
Magda Darska-Serafin, Event Director w Allegro Brand Experience Agency
Jestem przekonana, że w 2024 roku w event marketingu nastąpi intensyfikacja działań skupiających się na zrównoważonym rozwoju oraz zaawansowaniu technologicznym.
Zrównoważony rozwój, zgodnie z zasadami ESG, stanie się nie tylko trendem, ale i koniecznością. Organizatorzy spotkań będą dążyć do minimalizowania negatywnego wpływu wydarzeń na środowisko – integrując ekologiczne materiały, promując cyfrowe alternatywy i implementując strategie zmniejszające emisję CO2. W Allegro Agency zidentyfikowaliśmy tę tendencję dość wcześnie, dlatego już w ubiegłym roku zainicjowaliśmy serię spotkań edukacyjnych dla naszych klientów, podczas których wspólnie dyskutowaliśmy o nadchodzących zmianach w zakresie ESG.
Równocześnie, technologia AI będzie napędzać innowacje w branży. Personalizacja doświadczeń uczestników osiągnie nowy poziom dzięki zaawansowanej analizie danych i uczeniu maszynowemu, pozwalając na dostosowanie treści i interakcji do indywidualnych preferencji. Automatyzacja procesów z wykorzystaniem AI usprawni kreację oraz zarządzanie wydarzeniami, obniżając koszty pracy i zwiększając efektywność np. grafików. Niemniej szereg wymienionych przeze mnie korzyści to tylko jedna strona medalu. Rozwój sztucznej inteligencji to także widoczne na horyzoncie wyzwania, takie jak kwestia praw autorskich czy weryfikacja treści.
Aby sprostać dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości, eksperci event marketingu będą musieli skoncentrować się na integracji ekologicznych praktyk w każdym aspekcie planowania i wykonania wydarzeń, jednocześnie inwestując w szkolenia i edukację klientów.
2024 będzie też rokiem, w którym zaawansowana technologia, szczególnie AI, zdefiniują standardy i oczekiwania w branży. Efektywne wykorzystanie tych aspektów nie tylko zwiększy wartość wydarzeń, ale również przyczyni się do budowania bardziej innowacyjnej przyszłości w branży.
Ewa Wiącek, Events Director w Endorfina Events
Ludzie ponownie poszukują doświadczeń (także offline) wbrew pozornej digitalizacji, chętniej uczęszczają na eventy i korzystają z możliwości interakcji międzyludzkiej i spędzenia czasu w niecodziennym otoczeniu.
Na nowo definiujemy kwestie budżetowe. Często nie są one dopasowane do wymagań współczesnego rynku, który uległ znacznej transformacji po pandemii i w obecnej sytuacji geopolitycznej. Należy edukować klientów i tłumaczyć im przyczyny wzrostu cen oraz składowe będące podstawą danych zmian – także cen zasobów i kompetencji ludzkich.
Personalizacja to nowa kluczowa zasada w dotarciu do konsumenta w celu zbliżenia go do marki i jej misji.
Monika Batorska, Senior Event Manager w Walk Events
Zdecydowanym trendem dominującym na rynku i stale się rozwijającym jest bezsprzecznie AI. Nie będę oryginalna, pisząc, że dzięki sztucznej inteligencji jesteśmy w stanie zainspirować się nowymi rozwiązaniami, generować obrazy niezbędne w pracy grafika oraz przyspieszyć nasze działania wobec stale rosnących potrzeb klientów.
Ostatni rok pokazał nam, że korporacje z wielkim zainteresowaniem powróciły do organizacji eventów po czasach pandemii – projektów jest mnóstwo, wszyscy mamy ręce pełne roboty. Według mnie rok 2024 nie będzie gorszy, zdecydowanie można zauważyć tendencję wzrostową, jeśli chodzi o liczbę briefów. W związku z tym wzrostem, myślę, że rynek pracy jest aktualnie otwarty na nowych kreatywnych i osoby chcące spróbować swoich sił w organizacji wydarzeń.
Wyzwaniem będzie z pewnością dostosowanie się do unijnych przepisów dotyczących ESG. Pozyskanie narzędzi do oceny i posiadanie wiedzy, w jaki sposób możemy przyczynić się do realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju to jedno. Ważniejszym będzie jednak obranie wspólnego kierunku zarówno z dostawcami, jak i klientami, aby móc świadomie dopasować się do obowiązujących norm i działać z korzyścią dla środowiska.
W 2024 z pewnością warto będzie inwestować w narzędzia pozwalające na personalizację i interaktywność, dzięki czemu zaangażowanie uczestnika eventu będzie jeszcze większe. Nie unikniemy również wykorzystywania technologii AR/VR, aby zapewnić gościom doświadczenia immersyjne.
Jestem zdania, że ewentualne trudności – czegokolwiek by nie dotyczyły, warto rozwiązać wymianą doświadczeń z innymi ekspertami w danej dziedzinie, burzą mózgów w zespole, szczerą rozmową z klientem. Ta ostatnia jeszcze nigdy mnie nie zawiodła.
Zebrała Anna Nejfeld