piątek, 15 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościEdelman Trust Barometer 2015: coraz bardziej ufamy mediom społecznościowym

Edelman Trust Barometer 2015: coraz bardziej ufamy mediom społecznościowym

Edelman Trust Barometer 2015 pokazuje globalny spadek zaufania w stosunku do ubiegłego roku. Aby odnieść sukces, instytucje muszą zrozumieć znaczenie zaufania społecznego i prawidłowo je budować – czytamy na stronie edelman.com.

Do najbardziej zaufanych instytucji nadal należą organizacje pozarządowe, choć zaufanie do nich spadło z 66 do 63 proc. W 12 krajach odnotowano wzrost zaufania wobec mediów, w 15 – spadek. W Polsce zaufanie do mediów wzrosło z 30 do 42 proc. Coraz większym zaufaniem cieszą się media internetowe – wzrasta zaufanie do serwisów online (64 proc.) i mediów społecznościowych (48 proc.).

W przypadku treści publikowanych w internecie, ufamy tym publikowanym przez znajomych i rodzinę, ekspertów akademickich i firmy, których produktów używamy. Neutralni pozostają dziennikarze i pracownicy firm. Nie wierzymy natomiast szefom firm, znanym osobowościom internetu, celebrytom oraz markom, których nie używamy.

Nieznacznie wzrosło zaufanie do rządu (z 44 do 48 proc.), lecz nadal nie ufa mu 19 z 27 badanych rynków. Wśród połowy badanych rynków, zaufanie do biznesu wynosi mniej niż 50 proc. Ogólne zaufanie do biznesu wynosi 57 proc (w 2014 roku – 59 proc.). Zaufanie do państwa i rządu w 21 państwach wynosi mniej niż 50 proc.

Z badania wynika, że zbyt mało jest regulacji prawnych dotyczących innowacji w biznesie. Dotyczy to szczególnie sektorów: finansowego, energetycznego, zdrowia i żywności – ponad 50 proc. stanowią  opinie o niewystarczających regulacjach.

Największe zaufanie do innowacyjnych rozwiązań występuje w sektorze elektroniki i płatności mobilnych (69 proc.), najmniejsze natomiast w dziedzinie genetycznych modyfikacji  żywności (32 proc.).

Kraje rozwijające się są bardziej otwarte na zmiany w biznesie i przemyśle niż kraje rozwinięte. Przykładowo, w sektorze elektroniki i płatności mobilnych w krajach rozwijających się zaufanie wynosi 83 proc., w rozwiniętych – 54 proc., w kwestii żywności modyfikowanej genetycznie zaufanie wynosi odpowiednio 37 i 31 proc. Wyższe zaufanie wiąże się z możliwością szybszego rozwoju innowacji – czytamy.

Okazuje się, że zaufanie do danego sektora nie jest proporcjonalne do zaufania innowacjom w jego obszarze – ogólne zaufanie do sektora żywności wynosi 67 proc., a do genetycznych modyfikacji jedynie 35 proc. W przypadku finansów jest odwrotnie – płatności elektroniczne cieszą się wyższym zaufaniem (62 proc.) niż cały sektor usług finansowych (54 proc.).

Co jest najważniejsze w budowaniu zaufania? Przede wszystkim uczciwość – działania etyczne i odpowiedzialne. Bardzo istotne jest wsłuchiwanie się w potrzeby klientów, odpowiadanie na nie, regularna i szczera komunikacja. Ważne są również wysoka jakość oferowanych produktów i usług oraz nowoczesność, a także zaangażowanie w działania na rzecz środowiska i społeczeństwa. Zaufanie wzrasta, gdy firma podaje do publicznej wiadomości wyniki prowadzonych badań oraz współpracuje z uczelniami, organizacjami pozarządowymi lub rządem.

Pełny raport

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj