sobota, 18 stycznia, 2025
Strona głównaAktualnościEdelman Trust Barometr: Polacy nie ufają instytucjom

Edelman Trust Barometr: Polacy nie ufają instytucjom

Polacy deklarują najniższy poziom zaufania wśród ogółu społeczeństw badanych w najnowszej edycji Edelman Trust Barometer. Zaufanie do wszystkich instytucji: rządu,  biznesu, organizacji pozarządowych (NGO) i mediów, spadło w Polsce znacząco (o co najmniej 10 punktów) w porównaniu do poziomu z zeszłego roku.

Po ubiegłorocznym wzroście zaufania do instytucji rządowych (do 30 proc.), w tym roku poziom zaufania do rządu spadł do 19 proc.. Cykliczny wzrost poziomu zaufania do biznesu w latach 2011-2013 został w tym roku zahamowany, poziom zaufania spadł w tym obszarze z 56 proc. do 45 proc. Po raz trzeci z rzędu spada poziom deklarowanego zaufania do mediów, w 2011 r. wynosił on 53 proc., w tym roku jest to już tylko 30 proc. Polacy przestają ufać nawet organizacjom pozarządowym, do których zaufanie w poprzednich latach utrzymywało się stale na wysokim poziomie. Po raz pierwszy w historii badania Edelman Trust Barometer w Polsce, zaufanie do NGO spadło rok do roku o 15 punktów, do 47 proc.

„Jako społeczeństwo znaleźliśmy się w głębokim kryzysie zaufania. Najniższy wynik na świecie i bardzo wyraźne spadki we wszystkich obszarach, pokazują, że Polacy są głęboko rozczarowani obecną sytuacją i potrzebują dialogu wokół najistotniejszych spraw społeczno-gospodarczych” – ocenia  Barbara Kwiecień, prezes Edelman Polska.

Największym zaufaniem w Polsce, a także globalnie, cieszą się firmy rodzinne (68 proc.), na drugim miejscu znajdują się małe i średnie przedsiębiorstwa (58 proc.). Trzecie miejsce pod względem deklarowanego zaufania, w odróżnieniu od wyników na świecie, zajmują w naszym kraju korporacje międzynarodowe (56 proc.).

Najbardziej wiarygodnym źródłem informacji o firmie w Polsce pozostaje ekspert techniczny/technologiczny (63 proc., spadek o 3 punkty) i ekspert akademicki (60 proc., spadek o 6 punktów).  Znaczący wzrost zaufania uzyskują w tym roku; „osoba, taka jak ja” (59 proc., wzrost o 13 punktów) oraz analityk finansowy (59 proc., wzrost zaufania o 10 punktów). Badanie zaufania do źródeł pozyskiwania informacji wykazało, że Polacy ufają bardziej rezultatom użycia wyszukiwarek internetowych (57 proc. deklarowanego zaufania), niż mediom tradycyjnym, którym ufa mniej niż połowa badanych – 41 proc.

Świat

Badanie Edelman Trust Barometer 2014 identyfikuje cztery kluczowe czynniki, od których zależy zaufanie do biznesu: sektor, typ przedsiębiorstwa, zaufanie do CEO oraz kraj pochodzenia. Branża technologiczna (79 proc.) i motoryzacyjna (70 proc.) ponownie okazały się globalnie najbardziej godnymi zaufania sektorami, a najmniejszym zaufaniem obdarzono banki (51 proc.), przy czym poziom zaufania do tej branży był dramatycznie niski w Europie Zachodniej — Hiszpanii (16 proc.), Włoszech (24 proc.), Wielkiej Brytanii (32 proc.), Niemczech (33 proc.) i Francji (38 proc.).

Zaufanie do CEO firm ustabilizowało się w skali globalnej. Jednak, choć wzrosło z rekordowo niskich 31 proc. w 2009 r. do 43 proc. w tym roku, CEO nadal znajdują się na siódmej pozycji z ośmiu, wyprzedzając tylko urzędników rządowych (36 proc.) w rankingu wiarygodności. Eksperci akademiccy (67 proc.) i eksperci techniczni (66 proc.), „osoby takie, jak ja” (62 proc.) i pracownicy firm (52 proc.) wciąż cieszą się znacznie większym zaufaniem, jako źródła informacji o firmie. Wyniki badania wskazują, że CEO mogą zwiększyć wiarygodność swoją i swoich firm poprzez klarowną, przejrzystą komunikację (82 proc.), mówienie prawdy bez względu na to, jak bardzo jest nieprzyjemna (81 proc.) oraz utrzymywanie regularnych kontaktów z pracownikami (80 proc.).

Od czasu kryzysu gospodarczego z 2008 r. stało się oczywiste, że opracowywanie innowacyjnych produktów i zarabianie pieniędzy to tylko warunki wstępne, jeśli chodzi o budowanie zaufania przez firmy. Atrybuty operacyjne, w tym wyniki finansowe i reputacja „najlepszego” miejsca do pracy, były dwukrotnie ważniejsze w 2008 r. (76 proc.), niż w 2014 r. (36 proc.).

Większą wagę przykłada się obecnie do zaangażowania i atrybutów związanych z uczciwością, takich jak dobre traktowanie pracowników (59 proc.), słuchanie klientów (59 proc.) i wykazywanie się etycznymi, przejrzystymi praktykami (56 proc.). W tym roku badanie Edelman Trust Barometer zidentyfikowało konkretne działania, które pomagają polepszyć wizerunek firmy w odniesieniu do tych atrybutów, m.in. zagwarantowanie kontroli jakości produktów (86 proc.), ochrona danych klientów (85 proc.) i przestrzeganie praw pracowniczych (85 proc.).

Cały raport

 

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj