27 października 2020 roku Facebook opublikował nowy raport dotyczący tego, jak pandemia wpłynęła na zachowania ludzi. Tym razem portal społecznościowy skupił się na temacie budowania wspólnot online. Raport został przygotowany na podstawie badań zleconych przez Facebook IQ w maju 2020 roku oraz wywiadów z dwoma ekspertami ds. zachowań konsumentów: Jonathanem Freemanem, profesorem psychologii na Goldsmiths University w Londynie, oraz Davidem Birchem, zajmującym się tematami tożsamości cyfrowej i problemami z cyfrowymi pieniędzmi. Analizę prowadzono przez sześć miesięcy.
Jak tłumaczy w raporcie Jonathan Freeman, wybuch pandemii spowodował przerwę w normalności, jednak ludzie szybko znaleźli zastępcze kanały do komunikacji, ponieważ potrzeba ludzkich interakcji się nie zmieniła. Jak czytamy, 53 proc. badanych Amerykanów twierdzi, że internet był dla nich niezbędny podczas pandemii (badanie „Survey of US Adults, Pew Research Center” przeprowadzone między 7 a 12 kwietnia 2020 roku). Z kolei z badania zleconego przez Facebooka (maj-czerwiec 2020 roku) wynika, że 23 proc. pytanych osób z USA zwróciło się w tym czasie do społeczności internetowych, aby poradzić sobie ze stresem.
Źródło: facebook.com
Portal społecznościowy wskazuje także, że 40 proc. Amerykanów tęskni za fizycznym kontaktem z innymi i z tego powodu wielu z nich szuka nowych form interakcji międzyludzkich. Jak czytamy, ankietowani zwrócili się m.in. w stronę gier wideo z opcją multiplayer – zdecydowało się na to 61 proc. Brazylijczyków, 37 proc. Amerykanów, 33 proc. Brytyjczyków i 14 proc. Japończyków w każdym wieku. W raporcie zwrócono także uwagę na fakt, że pandemia uwypukliła potrzebę spędzania czasu z najbliższymi – np. 70 proc. Brazylijczyków i 53 proc. Amerykanów przekazało, że w czasie lockdownu grało w gry planszowe lub karty z innymi domownikami i wyobraża sobie, że będzie kontynuowało te działania w przyszłości. Facebook zwraca również uwagę, że wiele osób prawdopodobnie utrzyma nowe nawyki po zakończeniu pandemii.
Źródło: facebook.com
Serwis zauważa, że w czasie pandemii ludzie korzystali z internetu także, aby zadbać o swoje zdrowie. Jak czytamy, odsetek osób, które korzystały z teleporad w USA wzrósł z 11 proc. w 2019 roku do 46 proc. w roku 2020 – Facebook powołuje się w tym przypadku na badania McKinsey przeprowadzone 27 kwietnia 2020 roku. Zdaniem portalu społecznościowego, wraz ze zmianą nastawienia prawdopodobnie wzrośnie także liczba osób, które w internecie będą szukać dostępu do opieki zdrowotnej.
Facebook porusza też temat zwiększonego zainteresowania płatnościami bezgotówkowymi – portal powołuje się na badanie Mastercard z kwietnia 2020 roku, z którego wynika, że 79 proc. ludzi z całego świata korzysta z płatności zbliżeniowych. Czytamy, że ma to związek m.in. z obawami o przenoszenie wirusa na banknotach oraz rozwojem e-commerce. Serwis przywołuje badanie ACI Worldwide, które wskazuje, że internetowa sprzedaż w kwietniu 2020 roku była o 209 proc. wyższa niż w tym samym czasie w roku poprzednim. Dodatkowo z badań Facebooka wynika m.in., że 64 proc. Amerykanów i 56 proc. Brytyjczyków w każdym wieku w czasie pandemii dokonało pierwszej transakcji za pomocą opcji w portalach społecznościowych (Messenger, Twitter, WhatsApp).
Źródło: facebook.com
Zdaniem Facebooka może to na stałe zmienić nawyki konsumentów, również tych w wieku 65+. „Pandemia COVID-19 zmusiła starsze pokolenia do korzystania z internetu, pomimo że wcześniej mogły uważać to za zbyt skomplikowane. Teraz, gdy przechodzą do internetu, aby robić zakupy lub dokonywać płatności cyfrowych, zdali sobie sprawę, jakie to wygodne” – mówi David Birch. Portal społecznościowy zaznacza jednak, że na świecie nadal jest ogromna liczba dorosłych, która nie ma konta bankowego – oznacza to, że marki będą musiały dokładnie przemyśleć, jak prowadzić swoje usługi, aby nie zaryzykować marginalizacji części społeczeństwa, która jest zależna od gotówki.
Z pełną wersją raportu można zapoznać się na stronie. (ak)