niedziela, 22 grudnia, 2024
Strona głównaAktualnościFacebook publikuje raport i mówi o odporności polskich firm na wyzwania pandemii

Facebook publikuje raport i mówi o odporności polskich firm na wyzwania pandemii

Polskie firmy „znoszą pandemię lepiej niż większość firm na świecie” – to wynik raportu „State of Small Business”, opublikowanego przez Facebooka we współpracy z Bankiem Światowym i Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju. Dowiadujemy się, że w przeprowadzonym badaniu w lutym 2021 roku 84 proc. ankietowanych na Facebooku firm zadeklarowało, że wciąż prowadzi swoją działalność. Serwis podaje, że średnia globalna z tego okresu to 76 proc.

Dalej czytamy, że wyniki pokazują również, że polskie przedsiębiorstwa rzadziej decydowały się na redukcję zatrudnienia – zwolnienia wywołane COVID-19 zadeklarowało 13 proc. polskich firm. Dla porównania wynik na świecie wynosi 30 proc.

Serwis przekazuje też, że Polska jest krajem, w którym kryzys wywołany koronawirusem nie wpłynął znacząco na przedsiębiorstwa prowadzone przez kobiety. Jak dowiadujemy się bowiem, na świecie najczęściej zamykanymi firmami były właśnie te prowadzone przez kobiety. Portal przekazuje mimo to, że również w Polsce firmy prowadzone przez kobiety częściej odnotowały spadek przychodów niż firmy mężczyzn.  

Facebook informuje jednak, że 57 proc. działających obecnie polskich firm deklaruje mniejszą sprzedaż niż przed rokiem, a 36 proc. z nich spodziewa się zmniejszonego popytu w nadchodzących miesiącach. 13 proc. polskich firm obawia się też problemów z płynnością finansową (choć badania pokazują, że jest to mniejszy odsetek niż średnia ogólnoświatowa, wynosząca 19 proc.).

Czytamy także, że w radzeniu sobie ze skutkami pandemii pomagają innowacje i narzędzia cyfrowe. „Ponad 60 proc. firm na świecie zadeklarowało, że wprowadziło zmiany w sposobie prowadzenia swojej działalności” – mówi Robert Bednarski, Regional Director CEE Facebooka. „Bardziej powszechne zastosowanie narzędzi cyfrowych jest jedną z najważniejszych zmian. Już 55 proc. firm na świecie wykorzystuje je do komunikacji z klientami. Co ciekawe, zmiany częściej wprowadzały firmy z krajów o średnich przychodach (68 proc.), niż tych wysoko rozwiniętych (55 proc.). Dane z badania State of Small Business konsekwentnie pokazują też, że firmy wykorzystujące do sprzedaży narzędzia cyfrowe lepiej radzą sobie w czasie pandemii” – dodaje.

Dowiadujemy się również, że raport „State of Small Business” pokazuje „wyczerpanie firm na świecie po roku funkcjonowania w sytuacji pandemicznego kryzysu”. Jak przekazuje serwis, jedynie 54 proc. badanych przedsiębiorstw jest przekonanych o tym, że poradzi sobie w kolejnych miesiącach funkcjonowania „w obecnych warunkach”, a ponad połowa firm twierdzi, że w ciągu najbliższego półrocza nie będzie w stanie ponownie zatrudnić pracowników. (kd)
 
O raporcie:
Badanie State of Small Business zostało realizowane w tym 2021 roku, w 27 krajach, na grupie 35 tys. osób kierujących małymi i średnimi firmami. Jest kontynuacją badania realizowanego pomiędzy majem a październikiem 2020 roku i ma na celu zrozumienie wyzwań i potrzeb przedsiębiorców w czasie pandemii COVID-19.

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj