Facebook zezwolił na reklamy promujące treści antyszczepionkowe, porównujące reakcję rządu Stanów Zjednoczonych na pandemię COVID-19 z nazistowskimi Niemcami, podważające wynik wyborów prezydenckich w USA w 2020 roku czy propagujące przemoc polityczną – opisuje edition.cnn.com. Jak czytamy, reklamy były wyświetlane przez firmy handlowe, które w ostatnich latach wydały na Facebooku setki tysięcy dolarów.
Źródło opisuje, że w poniedziałek prowadząca Fox News Lara Logan wywołała oburzenie, porównując dr. Anthony’ego Fauciego do nazistowskiego lekarza, który przeprowadzał eksperymenty medyczne w obozie śmierci. Czytamy, że w podobnym czasie na Facebooku pojawiły się reklamy swetra z napisem „Pochodzę z Ameryki, ale obecnie mieszkam w 1941 roku w Niemczech”. W innej reklamie porównano natomiast wprowadzenie szczepionek do Holocaustu, sugerując, że są one częścią próby masowego mordu na ludziach – podaje cnn.com.
Okazuje się, że kampanię wykupiła na Facebooku strona o nazwie Ride the Red Wave. Źródło zauważa też, że na początku roku na tej stronie pojawiły się reklamy koszulki z napisem „Make hanging traitors great again” (z ang. Przywróćmy wiszącym zdrajcom świetność). CNN podaje, że od maja 2021 roku Facebook zarobił ponad 280 tysięcy dolarów na reklamach strony Ride the Red Wave. Ma ona mniej niż 10 tys. obserwujących, ale za sprawą sponsorowanych postów mogła za pomocą Facebooka dotrzeć do milionów Amerykanów – wskazuje źródło. Czytamy dalej, że inna strona – Next Level Goods – prowadzona przez inną firmę, od 2019 roku wykupiła na Facebooku reklamy za ponad 500 tysięcy dolarów. Regularnie korzysta ona z Facebooka do reklamowania antyszczepionkowych koszulek – podaje źródło. Promowana przez nią była m.in. koszulka z napisem „Dumnie niezatruty” obok strzykawki. Okazuje się, że firma zapłaciła Facebookowi około 2500 dolarów, żeby jej przekaz podważający szczepienia dotarł do 450 tysięcy użytkowników serwisu.
Źródło podaje, że reklamy były najczęściej oglądane przez użytkowników w Teksasie, Kalifornii i na Florydzie.
Rzecznik Mety – firmy, do której należy Facebook – powiedział, że reklamy porównujące reakcję USA na pandemię z nazistowskimi Niemcami, porównujące szczepionki z Holocaustem oraz sugerujące, że szczepionka jest trucizną, były sprzeczne z polityką Facebooka dotyczącą ograniczania dezinformacji na temat szczepień. Jak jednak czytamy, te naruszające zasady reklamy były wyświetlane na platformie, więc systemy Facebooka najwyraźniej je przeoczyły.
Źródło dodaje, że Laura Edelson, badaczka z NYU, która obserwuje reklamy na Facebooku, powiedziała CNN, że Facebook nie sprawdza wszystkich sprzedawanych przez siebie reklam, a podejście do moderacji w przypadku „pozornie komercyjnych” stron, takich jak te sprzedające koszulki, jest mniej restrykcyjne w porównaniu do stron powiązanych z kampaniami politycznymi. (mb)