Facebook stworzył aplikację badawczą o nazwie Study. Portal chce pozyskiwać informacje m.in. o sposobie korzystania z urządzeń mobilnych. Tym razem jednak kładzie większy nacisk na transparentność, bo dotychczasowe próby zbierania danych o użytkownikach łamały zasady prywatności różnych serwisów.
Facebook Study będzie prezentowany w reklamach na portalu – czytamy w notce na newsroom.fb.com. Użytkownicy po kliknięciu w nie będą mogli zgłaszać chęć uczestniczenia w badaniach. Gdy administratorzy zdecydują się kogoś zaprosić, wyślą zaproszenie do pobrania aplikacji ze sklepu Google Play. Podczas jej instalowania odbiorcy zobaczą listę informacji, które Facebook Study będzie zbierał: z jakich aplikacji i urządzeń korzysta dana osoba, z którego kraju pochodzi i inne. Facebook ma co jakiś czas przypominać użytkownikom, że są częścią programu.
Portal deklaruje, że każdy uczestnik badania otrzyma wynagrodzenie. Zastrzega też, że nie przechowuje danych osobowych, haseł czy treści wiadomości użytkownika. Pozyskane w Facebook Study informacje nie będą też wykorzystywane do targetowania reklam – podkreśla portal. Mają służyć rozwijaniu produktów Facebooka.
Źródło: facebook.com/facebookstudy
Nacisk na transparentność pojawia się po wcześniejszych doniesieniach na temat programów badawczych Facebooka. Portal już wcześniej płacił użytkownikom za instalowanie aplikacji zbierającej informacje o nawykach korzystania z urządzeń mobilnych. Apple, twórca systemu iOS, na którym program był dostępny, uznał, że jego działanie narusza zasady dotyczące analizowania aktywności użytkowników. Teraz Facebook Study dostępny jest wyłącznie na urządzenia z systemem Android.
Program badawczy będzie na razie dostępny wyłącznie w Stanach Zjednoczonych i Indiach. (mp)