Facebook ogłosił rozszerzenie współpracy z Agence France Presse (AFP) – jak czytamy w przesłanym komunikacie, agencja informacyjna, która weryfikuje informacje dla portalu w kilkunastu krajach na świecie, od początku kwietnia 2019 roku sprawdza również zgłoszenia z Polski.
Pracownicy AFP po otrzymaniu prośby o weryfikację wiadomości mogą przypisywać do nich jedną z dziesięciu kategorii, takich jak np. „prawdziwa”, „satyra”, „fałszywa” czy „z elementami prawdy i fałszu”. Gdy weryfikator oceni treść jako nieprawdziwą, Facebook zmniejsza jej widoczność w aktualnościach. „Z naszego doświadczenia wynika, że gdy dany materiał zostanie oceniony jako fałszywy, udaje nam się ograniczyć jego zasięg o 80 proc.” – pisze portal w przesłanym komunikacie.
Portal cyberdefense24.pl dodaje, że administratorzy stron nie tylko będą powiadamiani o tym, że ich materiał jest sprawdzany, lecz także będą mogli odwoływać się od decyzji.
Czytaj też: Ministerstwo Cyfryzacji i Facebook stworzą „punkt kontaktowy”
Przykładowy wygląd weryfikowanych informacji (kliknij, by powiększyć)
Jeśli na Facebooku będzie funkcjonować jakaś strona, która notorycznie udostępnia informacje klasyfikowane jako fałszywe, portal zmniejszy jej zasięgi i pozbawi ją możliwości korzystania z narzędzi reklamowych i monetyzacyjnych – czytamy też w informacji prasowej.
Facebook współpracuje z AFP w zakresie fact-checkingu w kilkunastu innych krajach m.in. Europy, Ameryki Łacińskiej i Bliskiego Wschodu. Weryfikatorzy sprawdzają informacje w ośmiu językach. Agencja ma także certyfikat International Fact-Checking Network. (mp)
Czytaj też: Facebook pokaże informacje o powodach wyświetlania konkretnych wpisów