Ile kosztuje jeden fan na Facebooku, jakie przynosi korzyści – Gazeta Wyborcza opisuje proceder handlu fanami. Jest kilka strategii zdobycia fanów. Można, wzorem Burger Kinga, postawić na opłacenie jednego z najbardziej znanych blogerów – Kominka. Na jego wyjazd do USA sieć fasfoodów przeznaczyła 100 tys. zł, w zamian miał tylko zdawać relację na profilu firmy. Burger King pozyskał 5 tys. nowych fanów.
Konkretne korzyści – pieniądze, gadżety lub bony w zamian za wstąpienie do grona fanów obiecywały w ostatnim czasie także inne firmy. Zdaniem specjalistów to jednak krótkowzroczna strategia: „Przyciąga duża liczbę »martwych dusz«, osób których nie interesuje firma czy jej produkty. Ich zainteresowanie trzeba stale podtrzymywać, organizując kolejne konkursy czy ofiarowując nowe gadżety” – mówi GW dr Marta Klimowicz, socjolożka badająca Internet. Fanów można także kupić… na Allegro. Jak odnotowuje Gazeta Wyborcza internauci nie ufają reklamie, za to chętnie zapisują się do fan page. 10 tys. fanów kosztuje tysiąc złotych. (bs)