środa, 16 października, 2024
Strona głównaAktualnościWiadomościFeedback kluczem do równych relacji w procesie rekrutacyjnym. Badanie Pracuj.pl

Feedback kluczem do równych relacji w procesie rekrutacyjnym. Badanie Pracuj.pl

Biorąc pod uwagę rekordowo niski poziom bezrobocia oraz liczbę prowadzonych rekrutacji, można odnieść wrażenie, że obecnie na rynku pracy na pozycji dominującej znajdują się pracownicy. Z badania przeprowadzonego na zlecenie serwisu Pracuj.pl wynika jednak, że to kandydaci często czują się na niższej pozycji wobec potencjalnych pracodawców.

54 proc. badanych Polaków uważa, że pracodawca jest na uprzywilejowanej pozycji w procesie rekrutacyjnym. Jedynie 4 proc. respondentów uważa, że to kandydaci mają przewagę. Z kolei co drugi badany pracodawca deklaruje, że pozycje kandydata oraz rekrutera we współczesnych rekrutacjach są równe.

Jak wynika z badania, często poczucie nierówności wynika z… braku informacji zwrotnej. Okazuje się, że w wyrównywaniu pozycji obu stron ważną rolę odgrywa tzw. feedback udzielany przez firmy osobom starającym się o pracę. Pracuj.pl od dłuższego czasu podkreśla, jak ważną rolę odgrywa informacja zwrotna w procesie rekrutacyjnym. Serwis wystartował nawet ze specjalną kampanią na ten temat.

Czytaj więcej: Pracuj.pl z kampanią o znaczeniu informacji zwrotnej w procesie rekrutacji – PRoto.pl

68 proc. Polaków (a więc nawet 2 na 3 badanych) przyznaje, że według nich dla rekruterów są tylko „kolejnym CV”. Bardziej partnerskie i indywidualne podejście wiązałoby się chociażby z regularnym udzielaniem informacji zwrotnej osobom ubiegającym się o pracę – wynika z badania.

>>> Szukasz pracy? Zobacz najnowsze ogłoszenia na PRoto.pl!

Jak podkreśla serwis Pracuj.pl, pojawienie się informacji zwrotnej to jeden z najważniejszych momentów w procesie rekrutacji – i to niezależnie od tego, czy informacja jest pozytywna czy też kandydat otrzymał wiadomość odmowną.

Wyniki badania jasno wykazują, że żaden z kandydatów nie powinien trwać zbyt długo w zawieszeniu po wysłaniu CV, ponieważ okres oczekiwania bywa zwykle stresujący. Nawet 1/4 respondentów wskazywała na dominujące uczucie niepewności, które towarzyszyło im w oczekiwaniu na informację zwrotną po złożeniu aplikacji.

Mając na uwadze skalę problemu, Pracuj.pl wdraża obecnie technologiczne usprawnienia, które mają ułatwić pracodawcom udzielanie informacji kandydatom na temat statusu ich aplikacji.

Informacja zwrotna przyciąga kandydatów ponownie

Nawet 76 proc. badanych zadeklarowało, że informacja o pozytywnym rozpatrzeniu ich CV i zaproszenie na kolejny etap rekrutacji spowoduje, że w przyszłości chętniej zaaplikują ponownie do tego pracodawcy.

Źródło: zrzut ekranu z badania

Odsetek ten zmienia się w zależności od tego, czy otrzymana odpowiedź była pozytywna czy negatywna. Niemniej jednak z badania jasno wynika, jak istotna dla kandydatów jest jakakolwiek informacja o statusie ich aplikacji. „Kandydaci bardzo potrzebują informacji zwrotnej, w tym informacji o statusie aplikacji, bo pozwala im ona na psychiczne wytchnienie, możliwość planowania dalszych kroków czy zmiany podejścia podczas szukania pracy” – czytamy w raporcie z badania.

Korzyści płynące z udzielania informacji zwrotnej widoczne są również dla samych pracodawców. Jak podkreśla serwis Pracuj.pl, budowanie bazy talentów i zarządzanie nią to jeden z ważnych czynników w wypracowywaniu przewagi konkurencyjnej oraz podniesieniu jakości rekrutacji w firmie. „Procesy rekrutacyjne na odpowiednim poziomie prowadzą nie tylko do przyciągania lepiej dopasowanych kandydatów, ale również skracają czas i koszty rekrutacji. Ma to również bezcenną wartość wizerunkową – ukazuje pracodawcę jako empatycznego, odpowiadającego na potrzeby rynku i kandydatów oraz szanującego ich czas i wysiłek” – wskazuje Kalina Walento-Furmańska, ekspertka ds. rekrutacji w Pracuj.pl.

Jak długo kandydaci są w stanie czekać na odpowiedź firmy?

Procesy rekrutacyjne w zależności od typu stanowiska czy branży mają różną długość. Zdecydowana większość badanych przyznaje jednak, że nie chciałaby czekać dłużej niż dwa tygodnie. Ponadto 3 na 10 badanych uważa, że czas oczekiwania na odpowiedź rekrutera przekraczający tydzień jest zbyt długi, 12 proc. deklaruje, że są w stanie czekać na odpowiedź maksymalnie trzy dni.

>>> Szukasz pracownika? Dodaj ogłoszenie na PRoto.pl!

Różnice w czasie oczekiwania deklarowanym przez respondentów wynikały właściwie z dwóch aspektów. Po pierwsze, aplikujący na stanowiska związane z pracą umysłową wykazywali się średnio wyższym stopniem cierpliwości w procesie oczekiwania na odpowiedź firmy od pracowników fizycznych. Podobne różnice widać także w zależności od ogólnej aktywności rekrutacyjnej kandydata – osoby, które wysyłały większą liczbę CV do różnych firm, wykazywały się znacznie mniejszą cierpliwością.

53 proc. respondentów wskazało ponadto, że pracodawca odezwał się po zbyt długim czasie od wysłania CV, gdy przyjęli już inną ofertę pracy. Ważne jest zatem bieżące udzielanie informacji o statusie aplikacji kandydata i niepozostawianie potencjalnych pracowników bez odpowiedzi zbyt długo. (kn)

O badaniu

Badanie o statusach aplikacji zostało przeprowadzone w czerwcu 2024 roku przez Zymetrię na zlecenie serwisu Pracuj.pl. Badanie wykonano na zróżnicowanej pod względem kluczowych danych demograficznych próbie 1500 Polaków w wieku 18-62 lata (w badaniu wzięły udział kobiety w wieku 18-57 lat i mężczyźni w wieku 18-62 lat – różnica wynika z wieku emerytalnego zależnego od płci)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj