Firmy polskiego sektora finansowego wciąż nie wykorzystują systemu wartości korporacyjnych jako skutecznego narzędzia definiowania własnej tożsamości – wynika z badania „Corporate Values Index 2009” zrealizowanego przez międzynarodową sieć firm doradczych ECCO Network, reprezentowaną w Polsce przez On Board PR. Zaledwie 36 proc. firm działających na polskim rynku finansowym określa swoje wartości.
Jak pokazują wyniki badania „Corporate Values Index 2009”, 36 proc. firm działających na polskim rynku finansowym określa swoje wartości. Odsetek ten odnotował wzrost w porównaniu do analogicznych badań z 2006 roku („Corporate Values Index 2006”). Jednak w stosunku do innych badanych krajów odsetek ten ciągle jest dużo niższy.
Zgodnie z danymi opublikowanymi w raporcie, firmy działające na rynku finansowym zazwyczaj odwołują się do takich samych wartości. Niezależnie od kraju są to najczęściej: innowacyjność, satysfakcja klienta oraz uczciwość.
Specyfikę polskiego rynku widać najbardziej w przypadku najpopularniejszych wartości. Do wartości takich, jak: satysfakcja klienta oraz uczciwość odwołuje się aż po 44 proc. firm sektora finansowego funkcjonujących na rynku polskim. W Polsce przedsiębiorstwa finansowe częściej niż firmy zachodnie odwołują się do wartości podkreślających profesjonalne atuty firm. W Europie Zachodniej przedsiębiorstwa finansowe budując swoją tożsamość chętniej sięgają po wartości odnoszące się do relacji firmy ze społeczeństwem. Również paleta wartości, do których się odwołują jest szersza.
Wartością, do której coraz częściej odwołują się firmy sektora finansowego jest zaufanie. Podczas analogicznego badania przeprowadzonego w 2006 roku, wartość ta nie została zakwalifikowana do 30 najpopularniejszych wartości. W tegorocznej edycji zajęła 7. miejsce w międzynarodowym rankingu wartości korporacyjnych dla firm sektora finansowego.
Raport „Corporate Values Index 2009” to podsumowanie projektu badawczego prowadzonego w ciągu ubiegłego roku w 11 krajach świata, m.in. w Polsce, Francji, Niemczech, we Włoszech, Holandii, Austrii, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, na Ukrainie, w Indiach i USA. Badanie objęło największe przedsiębiorstwa z 14 branż. Projekt zrealizowały firmy doradztwa PR tworzące międzynarodową sieć ECCO Network, reprezentowaną w Polsce przez On Board PR. Polska edycja ogólnego raportu została przygotowana pod patronatem PKPP Lewiatan. Raport dotyczący rynku finansowego jest rozwinięciem ogólnego raportu w zakresie wartości przedsiębiorstw tego sektora. (bs)