„Czy rezygnacja z logo marki to tylko krótkotrwały eksperyment estetyczno-rynkowy, czy może początek nowej ery w projektowaniu identyfikacji wizualnej” – zastanawia się Małgorzata Adamkiewicz w magazynie ProKREACJA. Tradycyjnie rozumiany system identyfikacji wizualnej opiera się na logotypie. Autorka podkreśla różny poziom stosowanych w Polsce rozwiązań z zakresu identyfikacji wizualnej i stwierdza, że „na niektórych tablicach ściennych umieszczonych przed siedzibami firm sąsiadują ze sobą logotypy przynależące do kilku zupełnie różnych »epok«”.
Choć nadal najbardziej powszechne na świecie rozwiązanie budowania identyfikacji wizualnej firm, to projekt logo i dobór firmowych barw, to jednak, jak zauważa Adamkiewicz, pojawiła się też nowa tendencja. „Tożsamość wizualną marki zaczyna określać raczej idea, a nie – jak dotąd – dopracowany w każdym detalu wzór” – stwierdza autorka. (psp)
W najnowszym numerze ProKREACJI można przeczytać ponadto: – o historii znaku w tekście „Historia znaku” Magdaleny Zdrenki, która, opisując zastosowanie na przestrzeni wieków wizualnych znaków, zauważa m.in., że „System identyfikacji wizualnej, od znaku po architekturę, zainicjował Kościół”. – o problemach związanych ze zmianą identyfikacji wizualnej wynikającą z fuzji i przejęć można przeczytać w kolejnym tekście Małgorzaty Adamkiewicz pt. „Identyfikacja zmienną jest”.