Firmy i korporacje coraz częściej oczekują, że agencje PR będą w stanie wesprzeć od strony wizerunkowej ich kluczowe procesy biznesowe czy kryzysy korporacyjne. Dlatego Klara Banaszewska, dyrektor generalna Grayling Poland w rozmowie z Newserią podkreśla, że PR coraz bardziej zbliża się do konsultingu.
Jak zauważa eksperta, to najbardziej wyraźny trend ostatnich lat, który dostrzegły już światowe firmy doradcze. Te stały się konkurencją dla agencji public relations.
„Niedawno firma doradcza Deloitte przejęła w Londynie agencję, która zajmuje się PR-em kryzysowym i korporacyjnym. W Polsce widzimy, że w ciągu ostatniego roku Deloitte zaczął budować dział komunikacji i doradztwa komunikacyjnego. Natomiast EY kilka tygodni temu przejął firmę MillionYou, która jest liderem na rynku usług crowdsourcingowych. Agencjom PR wyrasta więc duża konkurencja” – mówi Klara Banaszewska.
Eksperci Grayling wskazali kilka tendencji które będą miały wpływ na branżę. Agencja przewiduje m.in. rosnącą popularność technologii VR (rzeczywistość wirtualna), AR (rzeczywistość rozszerzona) i MR (rzeczywistość mieszana).
W 2017 roku także mocnym trendem będzie indywidualizacja, która sprawi, że konsumenci będą mieli coraz lepszy dostęp do „szytych na miarę” produktów, rozwiązań i usług online.
W dalszej części specjalistka zwraca też uwagę, że marki, chcąc wyjść na przeciw oczekiwaniom Generacji Z, często tworzą blogi z relacjami na żywo, prowadzą transmisje strumieniowe i dynamiczne działania w mediach społecznościowych.
Ten rok będzie też pod znakiem technologii VR (rzeczywistość wirtualna), AR (rzeczywistość rozszerzona) i MR (rzeczywistość mieszana). Granice między światem rzeczywistym a cyfrowym będą się stopniowo zacierać, co już znajduje potwierdzenie w kampaniach wizerunkowo-marketingowych prowadzonych ostatnio przez światowe marki – mówi dyrektor generalna agencji Grayling.
Banaszewska sądzi też, że w 2017 roku coraz ważniejszą rolę będą odgrywały tzw. gwiazdy mediów społecznościowych. Firmy powinny więc uwzględnić w swoich budżetach marketingowych nową pozycję, która dotyczy właśnie współpracy z blogerami, vlogerami i youtuberami. Dzięki temu będą mogły dotrzeć do grupy zaangażowanych odbiorców. (mw)