Nowe badanie „AI at Work” przeprowadzone przez Jabrę, firmę specjalizującą się rozwiązaniach audio i wideo dla przedsiębiorstw, pokazuje, że aż 82 proc. firm nie jest przygotowanych na wprowadzenie rozwiązań AI w miejscu pracy. Podkreśla to swego rodzaju paradoks dotyczący sztucznej inteligencji – mimo że wielu liderów firm deklaruje wysoki poziom zaufania wobec narzędzi AI, to w rzeczywistości niewielu pracowników biurowych wykorzystuje te rozwiązania w swoich codziennych obowiązkach.
„Ta rozbieżność sugeruje, że chociaż kadra kierownicza jest optymistycznie nastawiona do potencjału sztucznej inteligencji, może jej jeszcze brakować niezbędnej wizji lub umiejętności, aby skutecznie wdrożyć ją wśród pracowników” – tłumaczą eksperci.
Odpowiedzią na ten problem może być wydarzenie organizowane przez PRoto.pl. Już 20 listopada 2024 roku odbędzie się kongres, którego celem jest dostarczenie praktycznej wiedzy oraz zaprezentowanie narzędzi umożliwiających uczestnikom efektywne korzystanie z technologii AI w swoich działaniach.
Weź udział: Kongres PRoto: AI w komunikacji marketingowej – czas działania czy dopiero proces tworzenia?
Badanie Jabra podkreśla, że choć istnieje powszechny entuzjazm dla rozwiązań oferowanych przez AI, to nie jest to wystarczające, aby rzeczywiście wdrożyć narzędzia AI do codziennych zadań. Eksperci wskazują, że rośnie potrzeba stworzenia klarownej strategii, która pozwoli w pełni wykorzystać potencjał sztucznej inteligencji w miejscu pracy.
Wnioski z badania w liczbach:
- 85 proc. zarządzających firmami deklaruje zainteresowanie rozwiązaniami opartymi na sztucznej inteligencji, a 84 proc. pokłada duże zaufanie w technologiach AI.
- 63 proc. decydentów i 54 proc. pracowników uważa, że sztuczna inteligencja może usprawnić ich pracę (w Polsce uważa tak 59 proc. pracowników).
- 82 proc. decydentów twierdzi, że nie jest pewnych, w jaki sposób sztuczna inteligencja może poprawić efektywność pracy.
- Jedynie 26 proc. pracowników rzeczywiście wykorzystuje narzędzia AI w swojej pracy (w Polsce 20 proc.).
Wbrew powszechnemu przekonaniu, że sztuczna inteligencja jest już standardem w miejscu pracy, dane Jabra pokazują, że jej wykorzystanie wśród pracowników wciąż pozostaje na zaskakująco niskim poziomie. W rzeczywistości tylko 26 proc. użytkowników – w Polsce to jedynie 20 proc. – deklaruje korzystanie ze sztucznej inteligencji w pracy. Równie niski odsetek (26 proc.) przyznaje, że korzysta z AI w życiu prywatnym.
Dane te wskazują na silną potrzebę opracowania przez firmy jasnej wizji wdrożenia sztucznej inteligencji w ich organizacjach oraz podkreślenia potencjalnych korzyści płynących z wykorzystywania narzędzi AI w codziennej pracy.
Eksperci zwracają uwagę, że ogromny wpływ na to ma brak szkoleń w zakresie korzystania sztucznej inteligencji. Pracownicy „muszą otrzymać dobrze zdefiniowaną mapę drogową, pomagającą im zrozumieć, w jaki sposób sztuczna inteligencja zostanie wbudowana w ich codzienne zadania i w szerszą strategię firmy” – podkreślono w raporcie Jabra.
Aby w pełni wykorzystać potencjał sztucznej inteligencji w miejscu pracy, firmy muszą aktywnie działać w kwestii edukacji i szkoleń pracowniczych. Wypełnienie luki w kompetencjach będzie sprzyjało zrozumieniu działania tych narzędzi, a w dalszej kolejności wykorzystywaniu ich w swojej pracy.
„Widzimy wiele firm chcących dołączyć do grona użytkowników sztucznej inteligencji, ale niektóre z nich wciąż poruszają się po omacku, biorąc pod uwagę jej efektywne wdrożenie i znaczące zastosowanie. Ponieważ narzędzia szybko ewoluują w kierunku wprowadzania danych za pomocą głosu, a nie tylko tekstu, ważne jest, aby organizacje zdawały sobie sprawę z tego, jak ta ewolucja zmieni nasze interakcje ze sztuczną inteligencją i zwiększy naszą produktywność” – zwraca uwagę Paul Sephton, Head of Brand Communications w Jabra.
Biorąc pod uwagę fakt, że sztuczna inteligencja wciąż się rozwija, osoby kierujące firmami muszą szczególnie zadbać o jasne wytyczne wdrażania narzędzi AI w swoich organizacjach. „Bez jasnej strategii integracja sztucznej inteligencji może stać się chaotyczna, prowadząc do jej niedostatecznego wykorzystania i utraty możliwości pełnego jej potencjału” – podkreślają eksperci. (kn)
O badaniu
W raporcie „Jabra AI at Work” wykorzystano dwa badania ilościowe przeprowadzone w sierpniu 2024 roku. W pierwszym z nich przebadano 1800 decydentów ds. sztucznej inteligencji z sześciu krajów (300 respondentów z każdego kraju), w tym z USA, Wielkiej Brytanii, Francji, Niemiec, Japonii i Indii. W drugim badaniu wzięło udział 4200 pracowników umysłowych z 14 krajów, w tym m.in. z USA, Wielkiej Brytanii, Francji, Niemiec, Polski, Włoch, Holandii czy Hiszpanii