W grudniu 2024 roku Fundacja Avalon ruszyła z siódmą ogólnopolską kampanią społeczną. Tym razem akcja nosi tytuł „Epoka Dostępności”. Według organizacji nadal żyjemy w czasach, w których tylko część obywateli może w pełni korzystać z należących się każdemu człowiekowi praw – dla pięciu milionów Polaków z różnymi rodzajami niepełnosprawności wykluczenie to jest codziennością. Akcja ma więc zachęcić do zaangażowania się w walkę o dostępność, która leży w interesie całego społeczeństwa.
W ramach kampanii powstał specjalny spot, który ma uświadomić odbiorcom, że brak dostępności jest dla niektórych codziennością. W materiale została przedstawiona wycieczka po muzeum. Grupa siedmiu osób z przewodniczką wspólnie ogląda eksponaty symbolizujące brak dostępności, w tym porzucone hulajnogi, niezrozumiałe oznaczenia produktów, brak windy, napisów czy tłumaczenia w PJM. Podziwiana przez nich Wystawa Barier jest zaledwie wierzchołkiem góry lodowej. To właśnie z tego powodu Fundacja Avalon stara się budować świadomość ograniczeń, z jakimi spotykają się osoby z różnymi rodzajami niepełnosprawności oraz uświadamiać, że największą barierą na drodze do ich pełnej aktywności są zazwyczaj stereotypowe myślenie oraz brak empatii. Organizacja zachęca do przejścia do „Epoki Dostępności”, w której ograniczenia staną się historią i będą mogły być prezentowane jako eksponaty muzealne.
Źródło: youtube.com/FundacjaAvalonYT
Brak dostępności dla osób z niepełnosprawnościami to nie tylko bariery architektoniczne. Wiele z nich musi zmagać się z utrudnieniami dotyczącymi takich czynności jak zrobienie zakupów, skorzystanie z bankomatu czy usług fryzjera. Chodnik i ulica często stanowią dla nich tor przeszkód. W przypadku rekrutacji często nie przechodzą nawet do kolejnego etapu. Mają dostęp do internetu, ale nie mogą z niego w pełni korzystać. Niektóre utrudnienia dla większości społeczeństwa mogą brzmieć absurdalnie. Są one jednak codziennością tak wielu osób.
„Celem kampanii »Epoka Dostępności« jest uświadomienie społeczeństwu, czym jest brak dostępności i jaki wpływ na niego mają wszyscy obywatele. Bywa, że największymi barierami są stereotypy i brak empatii. To dlatego tak ważną rolę odgrywa edukacja, bo dzięki wiedzy możemy budować otwarte, inkluzywne społeczeństwo, które z uważnością traktuje wszystkich obywateli” – mówi Helena Szczuka-Kalenský, kierowniczka działu komunikacji i promocji fundacji.
Do udziału w kampanii zaproszono osoby z niepełnosprawnościami, które zgodziły opowiedzieć o swoich doświadczeniach związanych z barierami stojącymi na co dzień na ich drodze. Część z nich występuje w spocie przygotowanym na potrzeby akcji, jak np. Kamil Otowski, dwukrotny medalista igrzysk paraolimpijskich w Paryżu, który porusza się na wózku, czy Przemysław Świercz, były kapitan reprezentacji Polski w amp futbolu, który stracił nogę w wypadku motocyklowym. W akcji pojawiła się też Katarzyna Dinst, niskorosła ekspertka ds. dostępnego projektowania, która wskazuje na bariery mentalne i błędne przeświadczenie, że rozwiązania zapewniające dostępność nie są warte wdrażania. Agnieszka Kondracki, głucha twórczyni internetowa, znana jako Uszkoloszka, regularnie natrafia natomiast na bariery komunikacyjne i brak dostępności w kulturze. Adrian Now, niewidomy twórca internetowego kanału „W ciemno” wspomina m.in. o braku dostępności technologicznej, a Tola Będzikowska, dziewczynka z Zespołem Downa, chorująca na dyskopatię i ZZSK, Paulina Lomber oraz Michał Figurski, który przeszedł udar w wyniku powikłań cukrzycowych, każdego dnia walczą ze stereotypami i brakiem empatii w społeczeństwie.
Organizatorzy kampanii zachęcają do podjęcia działań, które pomogą w usuwaniu barier. Ważną rolę odgrywa edukacja, która umożliwi zwalczanie ignorancji, stereotypów i braku empatii. Aby pokonać bariery, które występują właściwie w każdym aspekcie życia osób z niepełnosprawnościami, ważne jest bowiem nie tylko podjęcie skutecznych działań systemowych przez władze, instytucje czy firmy, lecz także wsparcie całego społeczeństwa.
Kampania jest współfinansowana ze środków PFRON. Akcję wspiera Muzeum Narodowe w Krakowie. (ao)