Fundacja Nasz Wybór we współpracy z Facebookiem przygotowała kampanię społeczną, której celem jest zaprezentowanie wkładu społeczności ukraińskiej w polską gospodarkę, kulturę i społeczeństwo. Akcja, o której starcie poinformowano w marcu 2021 roku, prowadzona będzie pod hasłem „Razem w sieci, razem w Polsce”.
W ramach kampanii pokazane zostaną m.in. sylwetki ukraińskich przedsiębiorców, artystów i aktywistów mieszkających w Polsce. W akcji wezmą udział m.in. Oleg Yarovy i Inna Yarova – małżeństwo, które prowadzi w Polsce sieć kawiarni Dobro&Dobro; nastoletnia aktywistka Kira Sukhoboichenko, która w wieku dziesięciu lat wygrała konkurs na dziecięcy start-up, a następnie uruchomiła inicjatywę zachęcającą młodzież do śmiałego dzielenia się swoimi pomysłami; Olga Pasiecznik, sopranistka Polskiej Opery Królewskiej oraz Teatru Wielkiego Opery Narodowej; czy Vadym Melnyk, założyciel firmy zajmującej się robotyką i dronami.
Jak czytamy w komunikacie, Ukraińcy stanowią największą grupę cudzoziemców mieszkających w Polsce – według danych GUS w styczniu 2019 roku w Polsce przebywało ponad 1,2 mln obywateli tego kraju, co stanowiło ok. 3,5 proc. ludności Polski.
„W ostatnich latach Ukraińcy i Ukrainki stały się istotną częścią wspólnot wielu polskich miast i wsi. W kampanii »Razem w sieci, razem w Polsce« chcemy podkreślić ich wkład w wielopłaszczyznowy rozwój tych wspólnot, a także przeciwdziałać negatywnym stereotypom o Ukraińcach w Polsce” – mówi Myroslava Keryk, prezeska zarządu Fundacji Nasz Wybór.
„Chcemy aby nasze platformy pomagały zbliżać do siebie ludzi, przełamywać stereotypy i przeciwdziałać uprzedzeniom. Różnorodność i otwartość są głęboko zakorzenione w kulturze Facebooka. To naturalne – z naszych usług korzysta ponad 3,3 miliarda ludzi na całym świecie i tworząc produkty, bierzemy pod uwagę potrzeby bardzo różnych społeczności. Mamy też dzięki temu świadomość korzyści, jakie ta różnorodność niesie zarówno w ramach poszczególnych organizacji, jak i całego społeczeństwa – wnosi nowe, świeże idee i nową energię, zwiększa innowacyjność. Społeczność ukraińska w Polsce jest tego doskonałym przykładem” – mówi Jakub Turowski, szef zespołu ds. polityki publicznej Facebooka w Polsce, krajach bałtyckich, Rumunii i Bułgarii.
Kampania będzie prowadzona w mediach społecznościowych oraz tradycyjnych. W przygotowanie akcji zaangażowani zostali ukraińscy artyści: ilustratorka Tania Yakunova, kompozytor Maksim Sikalenko, oraz zespół animacyjny: Tony Pinkevych, Nick Zaychenko and Kseniya Yashina. Partnerami inicjatywy zostali prezydenci miast: Gdańska, Katowic, Krakowa, Łodzi, Warszawy i Wrocławia. (mb)