piątek, 22 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościW mediachFundusz Sprawiedliwości wydał miliony na promocję w mediach za czasów PiS. Ujawniono...

Fundusz Sprawiedliwości wydał miliony na promocję w mediach za czasów PiS. Ujawniono listę

Fundusz Sprawiedliwości, podległy ministerstwu Zbigniewa Ziobry, w latach 2019-2023 wydał miliony na promocję w mediach – informuje oko.press. Jak czytamy, umowy miały opiewać nawet na kilkanaście milionów. 

Oko.press opublikowało pełną listę wydawców mediów, w których promował się Fundusz Sprawiedliwości. Została ona udostępniona przez Ministerstwo Sprawiedliwości na prośbę redakcji. Znajdują się tam zarówno wydawcy mediów prywatnych, jak i publicznych. 

Jak podaje źródło, środki na promocję szły do mediów dwoma ścieżkami. Pierwsza z nich polegała na podpisaniu przez Fundusz bezpośrednio umowy z wydawcami mediów w celu „zakupu czasu antenowego” lub „zakupu czasu emisyjnego i audycji”. To rozwiązanie nie wymagało przetargu, a umowy były podpisywanie z upoważnienia ministra sprawiedliwości. W latach 2019-2023 Fundusz Sprawiedliwości podpisał 244 takie umowy. Drugą opcją było zawieranie przez Fundusz umów z pośrednikami, którym następnie zlecano kampanie promocyjne i medialne. Pośrednicy byli wybierani w przetargach. Źródło przekazuje, że były to dwie firmy i trzy konsorcja, z którymi podpisano umowy ramowe na konkretną kwotę. Wśród tych firm były następnie zbierane oferty na dane usługi i podpisywane umowy wykonawcze. Umowy ramowe opiewały na 104 mln zł, a umowy wykonawcze 36 mln zł. 

Fundusz Sprawiedliwości bezpośrednią umowę na największą kwotę zawarł ze spółką Orle Pióro, wydającą tygodnik „Do Rzeczy”. Została ona podpisana w styczniu 2023 roku i opiewała na 3 mln zł. Łącznie, biorąc pod uwagę wszystkie umowy, spółka otrzymała około 4,2 mln zł. Najwięcej na promocję przekazano jednak Wirtualnej Polsce, która łącznie zebrała 7,1 mln zł. Trzy czwarte z tej kwoty przypada na 2019 rok, a ostatnia umowa została zawarta w 2020 roku. Pieniądze otrzymali także wydawca portalu niezalezna.pl i Telewizja Republika, a kwota ta wynosiła łącznie prawie 5 mln zł. 

Oko.press przekazuje, że wśród pozostałych podmiotów medialnych, które zawarły z Funduszem Sprawiedliwości bezpośrednią umowę, znajdują się m.in.:

• Spółka Time S.A., grupa radiowa przy Zjednoczonych Przedsiębiorstwach Rozrywkowych i właściciel kilkudziesięciu rozgłośni radiowych, m.in. Radia Eska, Eski Rock, VOX FM czy Radia Plus, otrzymała około 5,2 mln zł
      
• Fratria, wydawca tygodnika „Sieci” oraz serwisu internetowego wpolityce.pl, otrzymała około 3,7 mln zł
      
• RMF, ogólnopolska rozgłośnia radiowa, otrzymał około 3,6 mln zł
      
• Polsat, ogólnopolska telewizja, otrzymał około 3,2 mln zł
      
• Spółka Spes, wydawca „Naszego dziennika”, oraz Fundacja Lux Veritatis, nadawca telewizji Trwam, otrzymali około 3,1 mln zł
      
• Axel Springer, wydawca m.in. portalu internetowego onet.pl, dziennika „Fakt” oraz tygodnika „Newsweek”, otrzymał około 2 mln zł

• Gremi Media, wydawca dziennika „Rzeczpospolita”, otrzymało około 1,2 mln zł

• Infor, wydawca „Dziennika Gazety Prawnej”, otrzymał około 1,1 mln zł

• PMPG SA – Platforma Mediowa Point Group, wydawca tygodnika „Wprost” i inwestor strategiczny spółki Orle Pióro, otrzymała 861 tys. zł

Fundusz Sprawiedliwości podpisał osiem umów ramowych na promocję z takimi firmami i konsorcjami jak:

• Media Group Sp. z o.o. – jedna umowa do maksymalnej kwoty 10 mln zł
      
• Konsorcjum firm Clickad Interactive Sp. z o.o. i Agencja Reklamowa DSK Sp. z o.o. – trzy umowy ramowe na maksymalnie 10 mln, 12 mln i 15 mln zł
      
• Insignia Sp. z o.o. – dwie umowy na maksymalnie 12 mln i 15 mln zł
      
• Konsorcjum firm Pro Polska Sp. z o.o. i Uniqom Sp. z o.o. – jedna umowa na maksymalnie 15 mln zł
      
• Konsorcjum firm Euvic Media Sp. z o.o. i Sigma Bis S.A. – jedna umowa na maksymalnie 15 mln zł 

Jak czytamy, umowy ramowe podpisywano na „obsługę działań informacyjno-edukacyjnych Funduszu Sprawiedliwości” i polegały one na „opracowaniu, przygotowaniu i prowadzeniu kampanii medialnych, akcji promocyjnych, akcji marketingowych, działań PR oraz zlecenie opracowania, przygotowania i prowadzenia kampanii społecznych i akcji informacyjno-edukacyjnych związanych z Funduszem, opracowanie, druk i dystrybucja materiałów promocyjnych oraz zlecenie produkcji treści audiowizualnych, contentu redakcyjnego i innych treści pozwalających na publikację u wybranych wydawców związanych z bieżącą działalnością Funduszu”. 

Umowy wykonawcze podpisano na kwotę około 36 mln zł, z których pieniądze były przeznaczane na broszury, ulotki, plakaty, spoty, kampanie radiowe, kampanie internetowe, „lokowanie produktu/idei” w internecie oraz artykuły sponsorowane w mediach i wypowiedzi „ekspertów” – dowiadujemy się. 

Onet.pl po opublikowaniu przez Oko.press listy postanowił skontaktować się ze swoim wydawcą w celu zdobycia informacji na temat umów z Funduszem Sprawiedliwości. Ringier Axel Springer przekazał portalowi dane o środkach, które otrzymał. 

Z publikacji Onet.pl wynika, że od 2019 do 2023 roku Fundusz Sprawiedliwości wykupił w Ringier Axel Springer kampanie reklamowe o wartości ponad 2 mln zł. Według Oko.press dotyczyły one kwestii społecznych. Były to m.in. takie kampanie jak „Przywracamy sprawiedliwość pokrzywdzonym”, „Ofiara lichwy”, „Oszukany przedsiębiorca”, „Kierowca ofiara przestępstwa drogowego”, „Czym jest Fundusz Sprawiedliwości”, „Gdzie szukać pomocy?”, „Jak działają ośrodki pomocy społecznej?” czy „Jesteś ofiarą wypadku?” – podaje Oko.press. (ao)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj