Fundusz Żubra rozpoczął działania z Instytutem Biologii Ssaków Polskiej Akademii Nauk nad wspólnym projektem, którego celem jest poszerzanie wiedzy na temat nietoperzy. Startuje również kamapnia, której celem jest poprawienie wizerunku tych zwierząt.
Okazuje się, że nietoperze nie cieszą się dobrą opinią. Z przeprowadzonych na zlecenie Funduszu Żubra badań wynika, że „w gronie, w którym znalazł się wraz z kozicą, wilkiem, żubrem, dzikiem, sarną i królikiem, nietoperz jest zwierzęciem najmniej lubianym”. Czytamy, że 37 proc. badanych nie lubi tego zwierzęcia, a 59 proc. deklaruje strach przed nim.
W ramach współpracy fundusz pokryje koszty sprzętów dla naukowców, które umożliwią monitorowanie aktywności latających ssaków, oraz przekaże środki na wykonanie budek, w których nietoperze będą mogły bezpiecznie się skryć, oraz wież służących do ich rozrodu.
We współpracu z agencją Huta 19 im. Joachima Fersengelda Fundusz Żubra przygotował także kampanię, która „pomoże ocieplić wizerunek nietoperzy i uświadomić Polakom, jak ciekawy i ważny dla zachowania równowagi naszego ekosystemu jest ten gatunek”. Akcja ta obejmie działania reklamowe w internecie, działania public relations, współpracę z mediami oraz twórcami internetowymi. Do akcji włączą się m.in. Make Life Harder, Suchar Codzienny, Donald.pl, Eko. Paulina Górska, 5 sposobów na oraz Mikrowyprawy.
„Fundusz Żubra podchodzi do ochrony nietoperzy interdyscyplinarnie. Łączymy wiedzę naukowców z Instytutu Biologii Ssaków PAN, doświadczenie polskich stolarzy, holenderski know-how w zakresie rozwiązań dla ochrony zwierząt oraz kompetencje marketingowe. Mamy nadzieję, że ta współpraca i działania komunikacyjne pozytywnie wpłyną na wizerunek nietoperzy, poprawią ich dobrostan i zwiększą ich szansę na przetrwanie w rejonie Białowieży” – mówi Urszula Czerniawska-Kapeluch z Funduszu Żubra. (as)