niedziela, 22 grudnia, 2024
Strona głównaAktualnościFundusze pozyskane? Strategia promocji do kosza

Fundusze pozyskane? Strategia promocji do kosza

„W promocyjnym szale samorządy zapomniały, że promocja to nie wszystko” – czytamy w Rynku Turystycznym. Przez lata samorządy uchwalały strategie marketingowe dla swoich regionów, aby pozyskać fundusze unijne. Zdarzało się, że te dokumenty nigdy nie były realizowane, a samorządowcy nawet zapomnieli o ich istnieniu.

W 2005 roku na promocję samorządy wydały niecałe 109 mln złotych, w 2011 już 684 mln. Ten znaczny wzrost jest zasługą funduszy unijnych, z których samorządy chętnie korzystały. W pozyskaniu dotacji pomagały dokumenty strategiczne – przeważnie strategie komunikacji marketingowej. Dzięki temu we wnioskach o dotacje można było dopisać, że realizacja projektu. oczekującego na dofinansowanie, jest zgodna z zapisami strategii marketingowej. „Większość przygotowanych w latach 2007-2009 strategii właśnie do tego celu służyła i nigdy nikt nawet nie próbował ich zapisów wdrażać” – czytamy. Niektórzy burmistrzowie i prezydenci miast, sprawujący swoje funkcje od 2010 roku nawet nie wiedzą, że takie dokumenty zostały przyjęte.

Pozyskane fundusze nie zawsze były dobrze wydawane. Samorządy promowały się na zasadzie „przyjedź, bo u nas jest fajnie”, zapominając o inwestowaniu w produkt turystyczny. Jak zaznacza autor, jest wiele miast, które chciały przyciągnąć turystów, choć nie posiadają ani jednego hotelu 4- lub 5-gwiazdkowego.

Okres prosperity na rynku marketingu regionalnego dobiega jednak końca. W 2012 roku niektóre samorządy wydatki na promocję obcięły o połowę. Dlatego w komunikacji będzie rosnąć rola internetu (zwłaszcza działań rozliczanych według efektu, a nie liczby wyświetleń) oraz PR, który przy okrojonych budżetach marketingowych będzie wspierał lub wręcz zastępował typowe działania reklamowe. (ks)

Poprzedni artykuł
Następny artykuł

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj