środa, 25 grudnia, 2024
Strona głównaAktualnościWiadomości„Gazeta Wyborcza” opiniotwórczym liderem. Nowy raport IMM

„Gazeta Wyborcza” opiniotwórczym liderem. Nowy raport IMM

Najbardziej opiniotwórczym medium września 2024 roku okazała się „Gazeta Wyborcza”. Dziennik wydawnictwa Agora odnotował ponad 3,9 tys. cytowań. Na drugim miejscu – z liczbą zaledwie kilku wzmianek mniej – znalazła się „Rzeczpospolita”. Podium zamyka lider sierpniowego zestawienia – Onet. W ubiegłym miesiącu na informacje podawane przez ten portal powoływano się blisko 3,1 tys. razy – informuje Instytut Monitorowania Mediów, autor raportu „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce”.

W ubiegłym miesiącu w zestawieniu TOP 15 najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce znalazło się najwięcej tytułów prasowych („Gazeta Wyborcza”, „Rzeczpospolita”, „Fakt”, „Dziennik Gazeta Prawna”, „Super Express”) oraz stacji telewizyjnych (TVN24, Polsat News, TVP Info, TVP Sport, Polsat). Media z obydwu grup odnotowały udział wynoszący 33 proc. Media internetowe (Onet, Wirtualna Polska, Interia) stanowiły 20 proc. rankingu. Z kolei udział na poziomie 13 proc. przypadł stacjom radiowym (RMF FM, Radio ZET).

IMM raport opiniotwórcze media wrzesień 2024

Wrześniowe zestawienie 15 najczęściej cytowanych mediów w Polsce otwiera „Gazeta Wyborcza”. Informacje pojawiające się na łamach dziennika wspominano ponad 3,9 tys. razy. Jednym z materiałów, który zwrócił uwagę dziennikarzy innych redakcji, był wywiad Agnieszki Dobkiewicz z burmistrzem Kłodzka, Michałem Piszką. W rozmowie lokalny polityk skarżył się na brak oficjalnych komunikatów, które ostrzegłyby przed nadchodzącą falą powodziową. Według jego relacji, kiedy pękł wał na tamie przeciwpowodziowej w Stroniu Śląskim, informacja o tym wydarzeniu od Wód Polskich dotarła dopiero po czterech godzinach.

Drugie miejsce należy do „Rzeczpospolitej”, która w ubiegłym miesiącu również odnotowała przeszło 3,9 tys. wzmianek. Wśród artykułów, które najczęściej cytowano, znalazł się tekst autorstwa Izabeli Kacprzak i Grażyny Zawadki. Dziennikarki ujawniły, że rosyjski szpieg Paweł Rubcow, zanim został wydany Rosji w ramach wymiany więźniów, otrzymał pełen dostęp do akt w swojej sprawie, w tym do  dokumentów tajnych. Prokuratura tłumaczyła wówczas, że materiał dowodowy nie zawierał informacji ujawniających techniki operacyjne ani inne dane, których podejrzani lub oskarżeni nie mogliby poznać.

Podium rankingu TOP 15 najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce zamyka Onet. Cytowania na poziomie blisko 3,1 tys. portal zawdzięcza m.in. artykułowi Andrzeja Stankiewicza. Dziennikarz dotarł do informacji w sprawie zatrzymania Ryszarda Czarneckiego i jego żony Emilii przez Centralne Biuro Antykorupcyjne. Według ustaleń Onetu prokuratura zarzuca małżeństwu zawarcie nieformalnej umowy o charakterze korupcyjnym z założycielem Collegium Humanum. W zamian za tytuł doktora oraz posadę na uczelni dla żony Ryszard Czarnecki miał lobbować u władz Uzbekistanu, aby te zgodziły się założyć tam filię uczelni.

Awans aż o pięć pozycji odnotowało Radio ZET. Stację we wrześniu cytowano blisko 1,8 tys. razy m.in. dzięki rozmowie Bogdana Rymanowskiego z ministrem finansów. W porannym programie Gość Radia ZET Andrzej Domański zapytany o nowelizację budżetu na przyszły rok przyznał, że ze względu na szkody po powodzi „konieczne będzie zwiększenie rezerw specjalnych w budżecie na rok 2025”.

O cztery pozycje w górę, za sprawą blisko 1,7 tys. wzmianek, przeskoczyło TVP Info. Szerokim echem w mediach odbił się sondaż Instytutu Badań Pollster dla programu 19:30 i TVP Info. Sondaż sprawdzał, kto wygrałby wybory parlamentarne, gdyby odbyły się 30 września. Najwięcej głosów zdobyłaby Koalicja Obywatelska – 33,99 proc., na drugim miejscu znalazłoby się Prawo i Sprawiedliwość z 31,9 proc. poparciem. 

IMM raport opiniotwórcze media wrzesień 2024

„Forbes” dołącza do TOP 10 tytułów prasowych

Wśród tytułów prasowych najczęściej cytowano „Gazetę Wyborczą”. We wrześniu dziennik przywołano ponad 3,9 tys. razy. Wiceliderem – z liczbą jedynie ośmiu wzmianek mniej – została „Rzeczpospolita”. Trzecie miejsce zajmuje „Fakt”. Tabloid odnotował blisko 2,2 tys. cytatów. Jednym z artykułów, który często stawał się źródłem informacji dla innych redakcji, był tekst informujący o wypadku, w którym zginęli projektantka gwiazd Agnieszka Guz oraz jej syn. Do tragicznego zdarzenia doszło 18 września na trasie S7 pod Olsztynem.

Do dziesięciu najczęściej cytowanych tytułów prasowych dołączył magazyn „Forbes”. W mediach dużym zainteresowaniem cieszył się m.in. wywiad z ministrem obrony Ukrainy. Rustem Umierow informował, że „tylko w ciągu ostatniego roku ukraińskie siły zbrojne zniszczyły lub uszkodziły ponad 200 celów na terytorium Rosji”. Wśród zaatakowanych obiektów znalazły się np. punkty kontrolne, lotniska czy systemy obrony powietrznej.

IMM raport opiniotwórcze media wrzesień 2024

TVP Info zdobywa trzecie miejsce w rankingu stacji telewizyjnych

Pierwsze dwa miejsca zestawienia stacji telewizyjnych pozostały bez zmian. Liderem nadal jest TVN24. We wrześniu stacja należąca do Warner Bros Discovery odnotowała ponad 3 tys. wzmianek. Duże zainteresowanie wzbudziły m.in. doniesienia redakcji w sprawie Łukasza Żaka, sprawcy wypadku na Trasie Łazienkowskiej w Warszawie. Jak informuje TVN24, mężczyzna był już pięciokrotnie skazywany przez sąd za przestępstwa drogowe i pięciokrotnie orzekano wobec niego zakaz prowadzenia pojazdów. Stacja przekazała także informacje o zatrzymaniu sprawcy wypadku. Drugie miejsce po raz kolejny należy do Polsat News, który w ubiegłym miesiącu odnotowało blisko 2,5 tys. wzmianek. Na ostatnie miejsce podium awansowało TVP Info. Stację publicznego nadawcy przywoływano blisko 1,7 tys. razy.

Awansem o dwa miejsca może pochwalić się Canal+. Stację cytowano 313 razy, co pozwoliło jej dołączyć do TOP 10 najbardziej opiniotwórczych nadawców telewizyjnych. Inne redakcje podchwyciły m.in. rozmowę z prezesem żużlowego klubu ROW Rybnik. Krzysztof Mrozek odniósł się do spekulacji na temat odejścia zawodnika Brady’ego Kurtza do Betard Sparty Wrocław.

IMM raport opiniotwórcze media wrzesień 2024

RMF FM po raz kolejny liderem wśród stacji radiowych

Pierwsze miejsce w rankingu najczęściej cytowanych stacji radiowych należy ponownie do RMF FM. Utrzymanie pozycji lidera stacja zawdzięcza przeszło 2,2 tys. wzmianek. Pod koniec września gościem Roberta Mazurka w programie Poranna rozmowa w RMF FM był Krzysztof Bosak. Wicemarszałek Sejmu odniósł się do działań podejmowanych przez rząd w czasie powodzi. Nazwał posiedzenia sztabu kryzysowego „operacją PR-ową obliczoną na marketingowe efekty” oraz stwierdził, że rządzący „mają sporo do ukrycia”. Drugie miejsce należy do Radia ZET. Dziennikarze innych mediów powoływali się na informacje podawane przez to medium blisko 1,8 tys. razy. Podium zamyka Program I Polskiego Radia. Publiczny nadawca odnotował 845 cytowań.]

IMM raport opiniotwórcze media wrzesień 2024

Spory awans Kanału Sportowego

Onet, dzięki ponad 3 tys. cytatów, utrzymuje tytuł najbardziej opiniotwórczego medium internetowego. Wiceliderem pozostaje Wirtualna Polska. Portal we wrześniu wzmiankowano ponad 2,9 tys. razy. Rozgłos redakcji przyniosły m.in. informacje dotyczące zarzutów prokuratorskich, które usłyszał Zbigniew Boniek. Według ustaleń WP były prezes PZPN miał wyrządzić związkowi szkodę majątkową w kwocie przekraczającej 1 mln zł. Podium zamyka Interia. Portal cytowano ponad 1,7 tys. razy.

We wrześniu do TOP 10 mediów internetowych dołączył Kanał Sportowy. 572 wzmianki pozwoliły mu awansować o cztery pozycje i zająć siódme miejsce w rankingu.

IMM raport opiniotwórcze media wrzesień 2024

„Newsweek”, „Viva” i „Wprost” najczęściej cytowanymi tytułami wśród tygodników i dwutygodników

„Newsweek” po raz kolejny okazał się najczęściej cytowanym tytułem wśród tygodników i dwutygodników. We wrześniu na informacje, do których dotarła redakcja tygodnika, odwoływano się 607 razy. Materiały, które wzbudziły duże zainteresowanie, analizowały działania Collegium Humanum i współpracy rektora tej uczelni z europosłem Ryszardem Czarneckim. „Newsweek” przekazał, że uczelnia miała w swojej ofercie błyskawiczne kursy, które pozwalały uzyskać dyplom MBA – dokument pozwalający ubiegać się o stanowiska w radach nadzorczych spółek Skarbu Państwa. Drugie miejsce, z 498 cytatami, zajmuje dwutygodnik „Viva”. Podium, podobnie jak w sierpniu, zamyka „Wprost”. Dziennikarze wykorzystali informacje podane przez redakcję tygodnika 335 razy.

IMM raport opiniotwórcze media wrzesień 2024

Zmiana lidera rankingu miesięczników i dwumiesięczników

Liczba 366 cytatów umożliwiła magazynowi „Forbes” awans na pierwsze miejsce zestawienia najbardziej opiniotwórczych miesięczników i dwumiesięczników. Drugą pozycję zajmuje „Press”. We wrześniu inne redakcje powoływały się na informacje opublikowane na łamach dwumiesięcznika 317 razy. Często przytaczano m.in. tekst Michała Niedbalskiego i Macieja Kozielskiego. Dziennikarze dotarli do listu, który wystosował do swoich pracowników Zygmunt Solorz. W dokumencie przekazał, że odwołuje swoje dzieci z władz spółek Grupy Polsat Plus. Trzecie miejsce należy do „Twojego Stylu”, który cytowano 151 razy.

IMM raport opiniotwórcze media wrzesień 2024

Money na pierwszym miejscu zestawienia portali o tematyce ekonomiczno-biznesowej

W ubiegłym miesiącu Money odnotowało 567 wzmianek. Taki wynik pozwolił portalowi nie tylko awansować, lecz także zdobyć pozycję lidera rankingu najbardziej opiniotwórczych portali o tematyce ekonomiczno-biznesowej. Powódź, która w połowie września dotknęła znaczący obszar Polski, zmobilizowała polityków do działania. O jednym z rządowych projektów poinformował portal Money. Chodzi o nowelizację ustawy o zarządzaniu kryzysowym w przypadku powodzi. Projekt obejmuje zmiany w przepisach m.in. o edukacji, ochronie zdrowia czy rynku pracy. Wiceliderem wrześniowego zestawienia, z 523 cytatami, został Business Insider. Ostatnie miejsce podium zajmuje Bankier. Portal w ubiegłym miesiącu przywołano 234 razy.

IMM raport opiniotwórcze media wrzesień 2024

Zestawienie najczęściej cytowanych tytułów prasowych o tematyce ekonomiczno-biznesowej nie uległo zmianie. Nadal pierwsze miejsce należy do dziennika „Rzeczpospolita” – ponad 3,9 tys. cytatów. Drugą lokatę, podobnie jak w sierpniu, zajmuje „Dziennik Gazeta Prawna”. Tytuł wspominano w innych mediach blisko 1,5 tys. razy. Nośną informacją okazały się m.in. wyniki sondażu United Surveys na zlecenie DGP i RMF FM. W badaniu ankietowani mieli ocenić, czy ich zdaniem Polska jest gotowa na wybuch kolejnej epidemii. 53,6 proc. respondentów uważa, że nie. W czołówce, z liczbą 535 cytatów, znalazł się również „Puls Biznesu”.

IMM raport opiniotwórcze media wrzesień 2024

„Rynek Zdrowia” po raz kolejny liderem mediów o tematyce zdrowotnej

Po raz kolejny liderem zestawienia najbardziej opiniotwórczych mediów o tematyce zdrowotnej zostaje „Rynek Zdrowia”. 174 cytowania zapewnił portalowi m.in. materiał informujący o sytuacji polskiej ochrony zdrowia. Według doniesień serwisu w NFZ brakuje środków. To z kolei odbija się na punktach Podstawowej Opieki Zdrowotnej i szpitalach. Placówki mają problemy z przyjmowaniem pacjentów i leczeniem ciężko chorych, którzy potrzebują drogich leków. Drugie miejsce zajmuje Medonet. Portal należący do wydawnictwa Ringier Axel Springer wzmiankowano 106 razy. TOP 3 zamyka ABC Zdrowie, które odnotowało 52 cytaty.

IMM raport opiniotwórcze media wrzesień 2024

Liczne awanse w rankingu mediów sportowych

Wśród pięciu najczęściej cytowanych mediów sportowych jedynie TVP Sport zachowało swoją pozycję. Stację w ubiegłym miesiącu przywołano ponad 1,2 tys. razy. Na początku września TVP Sport opublikowało oświadczenie Zbigniewa Bońka, w którym odniósł się on do prokuratorskich zarzutów. Według byłego prezesa PZPN, związek wzbogacił się na umowie, o której mowa w zarzutach, o blisko 20 mln zł. Wszystkie pozostałe media, które znalazły się w zestawieniu, awansowały o jedną lokatę. I tak na drugie miejsce wskoczył portal Meczyki, który we wrześniu odnotował 891 wzmianek. Z kolei na trzecie miejsce, za sprawą 618 cytatów, wspiął się „Przegląd Sportowy”. Do TOP 5 powrócił Kanał Sportowy.

IMM raport opiniotwórcze media wrzesień 2024

„Dziennik Łódzki” awansuje o 5 pozycji i dołącza do TOP 5 mediów regionalnych

Tytuł lidera zestawienia mediów regionalnych zdobywa „Gazeta Wrocławska”. Dziennik ze stolicy województwa dolnośląskiego zacytowano 223 razy. Inne media często przywoływały m.in. wywiad z Davidem Baldą, dyrektorem sportowym Śląska Wrocław. W rozmowie potwierdził on, że drużyna podpisała umowę z Jakubem Świerczokiem. Nowy napastnik ma pomóc zespołowi, który nie najlepiej zaczął nowy sezon rozgrywek. Drugie miejsce zajęła „Gazeta Krakowska”, na informacje której inne redakcje powołały się 187 razy. Awans o cztery lokaty pozwolił Radiu Poznań dostać się do grona trzech najczęściej cytowanych mediów regionalnych. Stacja odnotowała 174 cytaty.

O pięć oczek w górę przeskoczył „Dziennik Łódzki”. Szerokim echem w mediach odbiły się słowa byłego piłkarza, Jana Tomaszewskiego. W wywiadzie dla „Dziennika Łódzkiego” i „Expressu Ilustrowanego” skomentował on decyzję Wojciecha Szczęsnego o dołączeniu do Barcelony po tym jak ogłosił, że odchodzi na emeryturę. Były bramkarz reprezentacji Polski porównał Szczęsnego do chłopca w piaskownicy, a jego zachowanie nazwał niepoważnym.

IMM raport opiniotwórcze media wrzesień 2024

Awans Agory na drugie miejsce zestawienia najbardziej opiniotwórczych wydawnictw

Pierwsze miejsce rankingu wydawnictw niezmiennie zajmuje Ringier Axel Springer Polska. Na media należące do grupy (Onet, Fakt, Przegląd Sportowy, Newsweek, Plejada, Business Insider, Forbes, Medonet, Noizz) powołano się łącznie ponad 8 tys. razy. Na drugie miejsce awansuje Agora (Gazeta Wyborcza, Radio ZET, TOK FM, Gazeta, Sport, Plotek, Radio Plus). Wydawnictwo cytowano ponad 7,4 tys. razy. Podium zamyka Cyfrowy Polsat (Polsat News, Interia, Polsat, Polsat Sport, Pomponik, TV4), który odnotował niemal 5,8 tys. wzmianek.

IMM raport opiniotwórcze media wrzesień 2024

PEŁNY RAPORT MOŻNA ZNALEŹĆ NA STRONIE

O badaniu

Analizę częstotliwości cytowań poszczególnych mediów przez inne redakcje przeprowadzono na podstawie 57 651 przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji oraz portali internetowych, w których pojawiały się cytowania ze wskazaniem nazwy mediów prasowych, serwisów internetowych, stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów.

Badanie dotyczy okresu 1-30 września 2024 roku.

Raport Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce tworzony jest na podstawie analizy materiałów z monitoringu prasy, radia, telewizji oraz portali internetowych, w których pojawiają się cytowania ze wskazaniem nazwy mediów prasowych, serwisów internetowych, stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Instytut Monitorowania Mediów prowadzi badanie nieprzerwanie od września 2003 r.

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj