„Nadal trudno mówić o znaczącej, pozytywnej zmianie w zaufaniu do głównych instytucji publicznych” – ocenia najnowszy raport Edelman „Trust Barometer 2019” agencja Lighthouse, afiliant Edelmana w Polsce. Respondenci z 26 krajów wciąż deklarują dość niskie zaufanie do mediów (47 proc.) czy władz (48 proc.). 75 proc. pokłada za to swoją wiarę… w pracodawcach.
To oni są przez wiele osób (58 proc.) wskazywani jako źródło wiarygodnych informacji w kwestiach społecznych. Respondenci Edelmana sporo też wymagają od szefów, którzy zdaniem 71 proc. badanych powinni zabierać głos w przypadku ważnych wydarzeń branżowych i politycznych, kryzysów czy problemów z pracownikami. Z badania wynika, że aktywność pracodawców przynosi owoce: zatrudnieni, którzy ufają szefom, deklarują większe zaangażowanie (71 proc.), lojalność (74 proc.), poparcie (78 proc.) i zobowiązanie (83 proc.) niż ci, którzy wobec pracodawców są sceptyczni.
Źródło: „Trust Barometer 2019”
„Prezesi i właściciele muszą dziś konsekwentnie budować zaufanie wewnętrzne w firmie, pamiętać, że to pracownik i relacje z nim determinują przyszłość ich biznesu. To oznacza, że znaczenie employer brandingu i corporate citizenshipu będzie w kolejnych latach konsekwentnie rosło” – komentuje w informacji prasowej wyniki raportu Przemysław Mitraszewski, Managing Partner w Lighthouse.
Agencja wśród wyników raportu wyróżnia też m.in. wskaźniki dotyczące zaufania do źródeł informacji. W tegorocznym badaniu zrównał się poziom deklarowanej ufności do informacji z mediów i wyszukiwarek internetowych (po 65 pkt). Mediom społecznościowym respondenci wierzą znacznie mniej (wskaźnik wyniósł 43 pkt.). Badanie pokazało też, że „bezprecedensowo” – jak ocenia Ligthhouse – wzrosła konsumpcja wiadomości i informacji. Częściej niż raz w tygodniu sięga po nie 72 proc. respondentów – to o 22 p.p. więcej niż w poprzedniej edycji raportu.
Pełna wersja raportu z tegorocznego badania dostępna jest na stronie. (mp)
O badaniu Edelman Trust Barometer
Edelman Trust Barometer to badanie zaufania i wiarygodności realizowane od 19 lat. Tegoroczny sondaż został przeprowadzony na grupie 33 000 respondentów w 27 krajach w okresie od 19 października do 16 listopada 2018 roku. Polski nieuwzględniono w tegorocznym badaniu, mimo że w zeszłym roku została wzięta pod uwagę. Pytane przez PRoto.pl Lighthouse odpowiada, że nie posiada informacji na temat powodów tej zmiany.