Kilka dni temu Google na swoim blogu dotyczącym systemu AdWords poinformowało, że w dziesięciu krajach (w tym w USA oraz Japonii) więcej wyszukiwań następuje z użyciem urządzeń mobilnych niż komputerów stacjonarnych.
Wielu z nas, szukając szybkiej odpowiedzi na jakieś pytanie, zamiast brać laptopa, otwierać go i czekać na uruchomienie, korzysta w tym celu ze smartfona. Zwiększające się ekrany telefonów skłaniają coraz większą liczbę użytkowników do częstszego korzystania z ich możliwości. W wielu przypadkach telefon z powodzeniem zastępuje komputer.
Duża liczba użytkowników wyszukujących informacji na urządzeniach mobilnych powinna być sygnałem dla osób odpowiedzialnych zarówno za marketing, jak i PR w organizacjach. Od 21 kwietnia tego roku Google jako jeden z bardzo istotnych czynników decydujących o pozycji serwisu w wynikach wyszukiwania traktuje przystosowanie witryny do wyświetlania na komórkach. Posiadanie źle zoptymalizowanej pod tym kątem strony może powodować, że nie będzie ona wyświetlana na wysokich pozycjach użytkownikom smartfonów.
Z uwagi na to, że wprowadzona przez Google zmiana wchodzi w życie stopniowo, a – jak pokazują prowadzone przez agencje SEO testy – wręcz powolnie, cały czas wiele witryn nieprzystosowanych do mobile, jest widocznych w wyszukiwarce. Należy się jednak zastanowić, czy jest to korzystne z punktu widzenia użytkownika. Kiedy w celu przeglądania stron czy wyszukiwania informacji korzysta on ze smartfona, może odnieść złe wrażenie na temat firmy czy marki, kiedy trafi na jej witrynę która będzie się źle wyświetlać na jego urządzeniu.
Szczególnie z punktu widzenia PR może mieć to istotne znaczenie. Jeżeli nie posiadamy wersji mobilnej strony użytkownik szukający informacji albo nie trafi na naszą witrynę, gdyż Google nie pokaże jej na wysokich pozycjach, albo trafi i szybko ją opuści, gdyż nie będzie przystosowana do wyświetlania się na ekranie telefonu. Obydwie sytuacje są oczywiście dla firmy czy marki niekorzystne.
Z powyższego wynika, że firmy nie mają odwrotu – powinny zadbać o to, aby posiadać wersję mobilną swoich serwisów albo aby ich serwisy były responsywne, czyli w automatyczny sposób dopasowywały się do urządzenia na jakim są wyświetlane.
Jarosław Miszczak
Nie przegap! Szkolenia z SEO PR-u z Jarosławem Miszczakiem, które już 21 maja w Warszawie
Przeczytaj program – tutaj
Zapisz się na szkolenie – tutaj
Szkolenie organizowane w ramach Akademii PRoto, projektu szkoleniowego PRoto.pl