Nie ma jednej słusznej recepty na to, kto powinien zajmować się sprawami dotyczącymi mediów społecznościowych w firmie. Każde rozwiązanie ma swoje wady i zalety, wszystko zależy oczywiście od konkretnej sytuacji i założeń. Warto jednak znać różne możliwość po to, by podjąć najlepszą decyzję.
1. Dział PR
W wielu przypadkach to właśnie osoby zajmujące się tradycyjnym PR-em zajmują się prowadzeniem profilu na Twitterze czy Facebooku albo planowaniem współpracy z liderami opinii. Plusem tego rozwiązania będzie niewątpliwie dobra znajomość (przez większość osób z branży PR) technik komunikacji – a są one ważne przy bezpośrednim kontakcie z konsumentami czy liderami opinii. Niestety działy PR zazwyczaj nie mają zbytnich zasobów, jeśli chodzi o tworzenie treści na Facebooka, szczególnie gdy chodzi o treści graficzne. Nie zawsze też orientują się w specyfice social mediów.
2. Dział marketingu
Tradycyjny dział marketingu świetnie radzi sobie z przeprowadzaniem kampanii, natomiast myśli właśnie „od do” zamiast działać w sposób ciągły, jak to powinno mieć miejsce w mediach społecznościowych. Mimo wszystko powinien poradzić sobie dobrze z działaniami na Facebooku – o ile znajdzie na to czas.
3. Social Media Manager
Pozostawienie wszystkiego jednej osobie, która w mediach społecznościowych czuje się jak ryba w wodzie wydaje się dobrym pomysłem, choć jest to dla niej zadanie dość trudne – musi rozumieć dwa światy – świat korporacyjnych zasad i przyzwyczajeń oraz świat nowych mediów. A także doskonale je łączyć. Często niestety nie wytrzymuje walenia głową w korpo-mur i dość szybko się wypala.
4. Zewnętrzna agencja
To rozwiązanie, dzięki któremu „wyrzucamy” z firmy sporą część obowiązków, oczekując konkretnych rezultatów. Przy dobrze dobranej agencji możemy liczyć na świetne materiały graficzne, dobre strategicznie i kreatywnie kampanie albo wartościowe kampanie blogerskie. No właśnie „dobrze dobrane” jest tu kluczem. A spotkać możemy agencje różnego typu – agencje interaktywne, które kiedyś specjalizowały się w robieniu serwisów WWW, nowo powstałe agencje wyspecjalizowane w mediach społecznościowych, duże, sieciowe agencje które próbują odnaleźć się w nowej rzeczywistości oraz domy mediowe, które już dawno przestały zajmować się tylko mediami. Oraz oczywiście agencje PR. Którą wybrać? Tu też niestety nie ma jednej słusznej odpowiedzi.
5. Agencja + SMM
Rozwiązanie hybrydowe sprawdzające się chyba najczęściej. Zatrudniona w firmie osoba od social mediów tłumaczy z języka korporacyjnego na język mediów społecznościowych i zajmuje się tym, co może robić sama (jako osoba z firmy ma lepszy kontakt z tym, co się dzieje niż agencja), ale zleca na zewnątrz wszystko to, czym sama zająć się nie może. Oczywiście jeśli ma na to sensowny budżet…
Tak więc choć ostatni model wydaje się najsensowniejszy, to warto przeanalizować wszystkie rozwiązania, by podjąć optymalną decyzję.
Michał Górecki
Zapraszamy do zapisów na szkolenie z Michałem Góreckim:
27 lutego (czwartek)
Sprawdź PROGRAM SZKOLENIA
ZAPISZ SIĘ na szkolenie
Michał Górecki jest wykładowcą Akademii PRoto – www.akademiaproto.pl
Akademia PRoto to projekt szkoleniowy portalu PRoto.pl. Naszym celem jest umożliwienie dostępu do praktycznej wiedzy z zakresu public relations wszystkim osobom, które mają potrzebę wzbogacenia swoich kompetencji zawodowych.
W ramach Akademii PRoto mogą Państwo, w dowolnym czasie i miejscu, skorzystać z pełnego kursu on-line, albo wybrać jego pojedyncze moduły lub pakiety tematyczne – zapoznaj się z kursem internetowym.
Swoją wiedzę z PR-u można poszerzać w trakcie jedno- i dwudniowych warsztatów i szkoleń otwartych, których kilka organizujemy w każdym miesiącu – zobacz najbliższe terminy szkoleń.
W ofercie Akademii mamy także szkolenia “szyte na miarę” – poznaj nasze szkolenia wewnętrzne